Véget ért a visegrádi országok fiataljai körében zajló IT Fitneszteszt: az idei eredmények alapján a magyar általános és középiskolás diákok általános internethasználatban és a közösségi média kezelésében a legrutinosabbak, a legkevésbé jól pedig az irodai szoftverek használatában teljesítenek. A feladatokat legalább 50 százalékban sikerrel teljesítő, jó eredményt elérő diákok aránya a tavalyi 28,8 százalékról idén 37,7 százalékra javult, ám így is elmarad a 47,3 százalékos régiós átlagtól, ezért az IVSZ szerint szükség van a digitáliskészség-fejlesztés további erősítésére a közoktatásban.

Idén Magyarország, Csehország, Szlovákia, Lengyelország és Ukrajna részvételével zajlott régiónk legnagyobb szabású online digitáliskészség-felmérése, az IT Fitneszteszt. A Magyarországon az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége által koordinált, elsősorban általános iskola felső tagozatába, illetve középiskolába járó diákokat, fiatal felnőtteket és tanárokat célzó felmérés során kifejezetten olyan feladatokat kellett megoldani, amelyek a tanuláshoz, munkavégzéshez vagy bármilyen mindennapokban felmerülő feladat elvégzéséhez szükséges digitális kompetenciákat tesztelik. 

Javultak a teszteredmények, de még mindig nem elég jók 

A 2023-as IT Fitneszteszten csaknem kétszer annyian vettek részt Magyarországról, mint tavaly: 9213 diák, és 432 tanár oldotta meg az 50-60 perc alatt teljesíthető feladatsort. A tesztekre 62 budapesti és 245 vidéki iskolából érkeztek be megoldások. 

A feladatok legalább felét idén a kitöltők 37,7 százaléka oldotta meg jól, ami közel 9 százalékpontos javulást jelent a tavalyi 28,8 százalékos arányhoz képest, ami alatta marad a V4-es országok 47,3 százalékos arányának (a tesztben Ukrajna idén vett részt először, eredményeiket a régiós összevetéshez nem használtuk).  

“A teszt eredményeiből látszik, hogy bár mérhető javulás mutatkozott a diákok teljesítményében a tavalyi évhez képest, azért bőven van még hová fejlődnünk, hiszen a régiós átlag jelentősen felülmúlja a magyarországit. Az egész gazdaságunk érdeke, hogy a fiatalok megfelelő digitális készségekkel felvértezve kerüljenek ki az iskolából, hiszen ma már lehetetlen anélkül elhelyezkedni. A digitális készségek megfelelő szintű oktatása ágyazhat meg annak is, hogy minél többen válasszák a programozói pályát, folytassák tovább valamilyen digitalizációhoz kapcsolódó szakon tanulmányaikat, és így enyhüljön az IT-munkaerőhiány, valamint nőjön az ország versenyképessége. Mi ezért mindenképp javasoljuk a Programozd a jövőd program folytatását is, hogy a diákok számára még érthetőbbé és vonzóbbá tegyük a digitális pályákat” – mondta el Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára. 

Összességében a fiú diákok 39,2 százaléka, a lányok 36 százaléka ért el 50 százalék feletti eredményt Magyarországon. A helyesen megoldott feladatok arányát illetően a hazai általános iskolás kitöltők 45,3 százalékos eredményükkel 2,4 százalékkal maradnak el a régiós eredményektől, a középiskolások 41 százalékos átlaga pedig 3,1 százalékkal marad el a régiós átlagtól. 

Az internetes feladatok jól mennek, az irodaiak kevésbé 

A hazai diákok korcsoporttól függetlenül egyaránt az internethasználathoz kapcsolódó feladatokban teljesítettek a legjobban, az általános iskolások 56,8 százalékos, a középiskolások 50,6 százalékos eredményátlagot értek el. A legkevésbé az irodai munkához kapcsolódó feladatok mentek jól, itt az általánosba járók 36 százalékos, a középiskolások 28,9 százalékos átlagot értek el. 

Mindez azonban összhangban van a regionális trendekkel, hiszen régiós szinten is ugyanezek voltak a legjobban (62,4% és 56%) és legrosszabbul (37,2% és 30,8%) teljesítő kategóriák. Mind magyarországi, mind régiós szinten közepesen jól teljesítettek a diákok a közösségi médiával és a kollaboratív eszközök használatával, illetve az IT biztonsággal kapcsolatos feladatokban. 

Nyeremények 

A Makerspace Kft. digitális alkotóműhely két táborozást ajánlott fel annak a két iskolának, amelynek diákjai közül a legtöbben töltik ki 50 százalékos, vagy annál jobb eredménnyel a tesztet: az egyiket a Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola, a másikat a miskolci Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon nyerte el. 

A diákoknak szánt főnyereményt, egy Xiaomi elektromos rollert a Debreceni SZC Mechwart András Gépipari és Informatikai Technikum diákja nyerte meg. Emellett a résztvevő diákok a  Sicontact Kft. felajánlásában ESET vírusvédelmi licenceket, az IVSZ-nek köszönhetően gaming eszközöket és Bluetooth-hangszórókat, valamint a Microsoft által felajánlott IT-kiegészítőket nyerhettek. A tanárok pedig robotporszívóért, távoktatáshoz használható IT-kiegészítőkért és Ma este színház! ajándékutalványokért is játszhattak.

Cikk Information

Website link
Szervezet URL-je
Részletek
Digitális technológia/szakosodás
Digitális készségek
Digitális készségszint
Alapszintű
Középszintű
Emelt szintű
Földrajzi terület - Ország
Magyarország
Kezdeményezés típusa
Uniós intézményi kezdeményezés

Leave A Reply