A Girls Go Circular – Lányok a körforgásos gazdaságért (GGC) kezdeményezés fő célja, hogy a körforgásos gazdaságról szóló online tanulási program révén Európa-szerte legalább 40,000 14–19 éves lányt vértezzenek fel digitális és vállalkozói készségekkel. A projekt hozzájárul a 2021 és 2027 közötti időszakra vonatkozó DEAP nemek közötti egyenlőségre vonatkozó célkitűzéseihez, és szorosan támogatja az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) kiemelt kezdeményezését, amely Európa-szerte deep tech témákat vezet be az iskolai tantervekbe.

A projekt középpontjában a Körforgásos Tanulási Tér (CLS) áll, amely egy olyan online tanulási platform, amely lehetőséget kínál a diákoknak arra, hogy elmélyítsék a körforgásos gazdasággal kapcsolatos ismereteiket, miközben digitális kompetenciákat is szereznek. A gyakorlati tanuláson alapuló megközelítés alapján a tanulási program számos európai kompetencia keretrendszerhez igazodik: DigComp, EntreComp és GreenComp.

Ismerd meg a kezdeményezést!

Képzési modulok

A CLS valamennyi tanulási modulját az EIT-közösség alakítja ki, és célja, hogy felvértezze a tanulókat digitális készségekkel, és felhívja a figyelmet a természeti erőforrások fenntartható kitermelésével, használatával és újrafelhasználásával kapcsolatos kihívásokra. A modulok témák és iparágak széles körével foglalkoznak, például nyersanyagokkal, gyártással, mobilitással, élelmiszerekkel, egészséggel, éghajlatváltozással vagy az információs technológiával. A GGC online programjának elvégzése során a diákok digitális eszközöket használnak, és olyan tevékenységekben vesznek részt, mint például a közösségi médiakampányok tervezése, alkalmazás mock-up-ok létrehozása és üzleti tervek kidolgozása. A tanulók 13 különböző nehézségi szintű tematikus modul közül választhatnak a DigComp keretrendszerrel összhangban – köztes, haladó vagy szakértő.

Oktatási modell

Jelentős erőforrást invesztáltak abba az alkotók, hogy szilárd kapcsolatot alakítsanak ki a tanárokkal, elősegítve a projekt iskolai tantervekbe való beépítését. A tanárok kulcsszerepet játszottak a program végrehajtásában, mivel ők motiválták és mentoálták a diákokat, tanórákat szenteltek a projektnek  vagy tanórán kívüli workshopokat szerveztek. A projekt keretében a tanároknak képzét és helpdesk szolgáltatást is biztosítottak, és pedagógusi útmutatókat is kidolgoztak, amelyek részletes iránymutatásokat, tippeket és trükköket, valamint alternatív tevékenységeket tartalmaznak az egyes modulok tantermi megvalósításához.

Éves kiemelt esemény

A „Nők és lányok a STEM-ben” fórum (WGSF) a Girls Go Circular éves kiemelt rendezvénye, amely magas szintű megbeszéléseknek ad otthont a nemek közötti egyenlőtlenségek megszüntetéséről a STEM és az IKT-tudományok területén, hogy jövőbeli EU szintű lépéseket inpiráljon ezekben a témákban. Emellett több ezer, különböző európai országokból származó lány részvételét is ünnepli, és lehetőséget kínál számukra, hogy találkozzanak az országukból érkező inspiráló mentorokkal.

2021-ben 500 résztvevő gyűlt össze online, köztük olyan kulcsfontosságú szervezetk, mint az Európai Bizottság, az EIT Women vagy az EU STEM Koalíciója. 2022-ben a fórum második nagy rendezvényét hibrid formában szervezték meg. A rendezvényen 900 résztvevő vett részt online és személyes jelenléttel Brüsszelben. Az online résztvevők 60%-a nem végezte még el a GGC-programot, ami jól mutatja a fórum széles elérését, ami potenciális jövőbeli stratégiai partnerségekhez vezethet.

Miért jó gyakorlat a Girls go Circular?

A Girls Go Circular 2020-ban indult, a kísérleti szakasza hat országra terjedt ki: Bulgária, Görögország, Olaszország, Portugália, Románia és Szerbia. 2021-ben a projekt Magyarországra és Lengyelországra is kiterjedt, 2022-ben pedig Litvánia és Szlovénia is csatlakozott a projekthez. Észak-Macedónia, Montenegró, Ciprus és Örményország mint vendégország vett részt a projektben.

Az Ukrajna elleni háború által érintett diákok támogatása érdekében a Girls Go Circular valamennyi tananyagát ukrán nyelvre is lefordították, 2022-ben pedig öt ukrán városban workshopokat tartottak. A Körforgásos Tanulási Tér jelentős fejlődést ért el: két beveztő modulja van, 13 tematikus modult érhető el, 12 nyelveen érhető el a platform és több mint 60,000 regisztrált felhasználója van. Európa-szerte 700-nál is több iskolában több mint 26 000 lány teljesítette az alapvető követelményeket, és végezte el a programot sikeresen. 2021–2022-ben a WGSF fórum létrehozta a Girls Go Circular rendezvényt, melyen az első alkalommal több mint 400, a második alkalommal pedig több mint 900 résztvevő vett részt.

Hogyan néz ki a Girls go Circular jövője?

A „Girls Go Circular” az elkövetkező években valamennyi uniós tagállamra kiterjed. 2023-ban 22 országot fog lefedni. A 27 tagú EU-ra való kiterjesztéssel a projekt több más ország előtt is nyitva áll majd, mivel a tananyagokat lefordítják a megfelelő nyelvekre.

Emellett a projekt folytatni fogja az ukrajnai lányok képzését, és több oktatási NGO-val is együtt kíván működni az ukrán diákok és oktatók támogatása érdekében. Több nyugat-balkáni országot is be kívánnak vonni, mivel Szerbia és Horvátország már lefedett a projekt által, és a projekt észak-macedóniai és montenegrói partnerei is nagy érdeklődést mutatnak a program végrehajtása iránt.

Az elkövetkező években a tanulási platformot strukturálisan hozzáigazítják a hallgatók növekvő számához és a rendelkezésre álló tanulási modulokhoz, hogy a diákok érdekei alapján különböző tanulási pályákat kínáljon. A körforgásos tanulási tér tanulási moduljai a jövőben még nagyobb hangsúlyt fektetnek majd a deep tech ismeretekre és készségekre.

Jó gyakorlatok Information

Website link
Háttérinformáció URL-je
Girs go Circular
Digitális készségszint
Alapszintű
Középszintű
Emelt szintű
Digitális technológia/szakosodás
Digitális készségek
Földrajzi terület - Ország
Európai Unió
Kezdeményezés típusa
Uniós intézményi kezdeményezés
Iparági területe az oktatásnak és képzésnek
Tovább nem részletezett oktatás
Célcsoport
Digitális készségek az oktatásban.
Digitális készségek mindenki számára
A finanszírozás típusa
Állami

Leave A Reply