A számítógépek negatív hatással vannak a gyerekek fejlődésére – állítja negyven kutató, akik a német iskolák digitalizálásának leállítását kérik. A digitális eszközök szabályozása egyelőre még kidolgozatlan.
A számítógépek, táblagépek és egyéb digitális eszközök egyre fontosabb részét képezik az iskolai tantermekben folyó oktatásnak. Az ENSZ adatai szerint a világ általános iskolai osztálytermeinek 46,7 százaléka rendelkezik számítógéppel, az Európai Unióban ez az adat 98 százalék – írta a DW.
Nem mindenki gondolja azonban, hogy a számítógép előnyt jelent az osztályteremben. Ralf Lankau, a Hochschule Offenbach médiaelméleti professzora azt mondta, hogy a táblagépek és laptopok nem okosabbá teszik a gyerekeket, hanem butábbá. A kutató kifejezetten a tízévesnél idősebb gyerekekre utalt.
Lankau egyike annak a 40 akadémikusnak, akik petíciót indítottak a német Gesellschaft für Bildung und Wissenen (Képzési és oktatási Szervezet) keresztül, hogy
kifejezzék aggodalmukat a digitális technológiák gyermekkori fejlődésre gyakorolt hatása miatt.
A kutatók moratóriumot szorgalmaznak a digitalizálásra a német iskolákban és óvodákban a 4–11 éves gyerekek számára.
Nem a digitális technológia betiltása a cél, hanem a tanításhoz való visszatérés
– mondta Lankau a DW-nek.
Újra kell gondolni a digitális technológia oktatását?
A német iskolákat több kritika érte mostanában a digitalizáció terén való lemaradás miatt. Lankau és a többi akadémikus azonban azt akarja, hogy a német oktatási minisztérium újragondolja, hogyan használják a technológiát a német óvodákban és osztálytermekben.
A professzor szerint a jelenlegi oktatási rendszer nem a tanulásra és a szociális készségek fejlesztésére összpontosít.
Mi a kapcsolat a számítógépek és a gyermekek fejlődése között?
Maria Hatzigianni, a görögországi Nyugat-Attika Egyetem kora gyermekkori neveléssel és digitális technológiával foglalkozó szakértője szerint Lankau megjegyzései egy régi, technológiaellenes trend részei.
Az emberek az 1990-es évek óta teszik ezeket a megjegyzéseket a számítógépekkel kapcsolatban.
Minden alkalommal, amikor egy új technológia megjelenik, az emberek pánikba esnek. Még Szókratész is, majdnem 2500 évvel ezelőtt azt mondta, hogy a dolgok lejegyzése feledékennyé tesz minket – mondta Hatzigianni a DW-nek, majd az alábbi kérdéseket tette fel:
De valójában mennyire rossz a számítógép-használat a gyerekek számára? Ez csak egy újabb eset, amikor a felnőttek azt mondják a gyerekeknek, hogy szálljanak le a képernyőről, vagy valósak az aggodalmak?
Prakash Ranganathan, az Egyesült Államokban található Észak-dakotai Egyetem Kiberbiztonsági Kutatási Központjának igazgatója szerint a digitális technológiáknak a gyermekek fejlődésére gyakorolt hatásairól szóló tudományos bizonyítékok vegyesek.
Van néhány bizonyíték a kognitív fejlődésre gyakorolt hatásokra:
a számítógép túlzott használata utáni összpontosítási képtelenség passzív tanulási tapasztalatokhoz vezethet, ami akadályozhatja a kritikus gondolkodást és a problémamegoldó készségeket.
De nem világos, hogy ezek a lehetséges negatív hatások rövidek vagy tartósak – mondta Ranganathan a DW-nek.
Egyes tanulmányok szerint a számítógépek túlzott használata a sok ülés miatt befolyásolja a fizikai egészséget, beleértve az elhízás, az alvászavarok és a szorongás növekedését.
Ezen aggodalmak közül sok az internet és a közösségi média fiatalokra gyakorolt hatásaival kapcsolatos, szélesebb körű félelmekkel függ össze.
A digitális eszközök segíthetik is a gyermek fejlődését
Mind Ranganathan, mind Hatzigianni kiemelte azokat a kutatásokat, amelyek azt mutatják, hogy a digitális technológiai beavatkozások hatékonyan fejlesztik
- az írási,
- olvasási és
- számolási készségeket,
- a kézügyességet és
- a vizuális térbeli munkamemóriát,
ha tanulási környezetben használják őket.
Tanulmányok kimutatták, hogy az interaktív digitális technológia használata javítja a nyelvtanulást és a memóriakészségeket a gyerekeknél.
A gyerekek bevonása az oktatásba
Hatzigianni együttműködik a görög kormánnyal, hogy digitális tanulási alkalmazásokat vezessenek be az óvodákban. A kutató elmondta, hogy
a gyerekek, a tanárok és a szülők közös részvételét biztosító, alkalmazkodó tanulási platformok létrehozásán végzett munka volt a legsikeresebb.
A helyes kérdés a következő: hogyan fogjuk használni a megfelelő technológiát a tanulás fokozására és a tanítás javítására, anélkül, hogy megijednénk tőle? – tette hozzá.
A szakértő szerint fontos, hogy a pedagógusok együtt dolgozzanak a gyerekekkel az egészséges digitális élet megteremtése érdekében.
Bírálta a német csoportot, amiért figyelmen kívül hagyták a gyerekek véleményét:
Elég ironikus, hogy azt mondják, hogy több kritikus gondolkodást és elemzést szeretnének tanítani a gyerekeknek, de aztán elveszik a választás lehetőségét tőlük a saját digitális oktatásukkal kapcsolatban.
Cikk Information
Website link
Forrás