A mai világ egyik legmeghatározóbb eleme a digitalizáció. A Maker’s Lab csapata nap, mint nap azon dolgozik, hogy a programozni vágyó gyermekek biztos soft és hard-skillek birtokában lehessenek.
Ennek érdekében került meghirdetésre a pályázat, melynek nyertesei részese lehettek, a digitális témahét keretein belül egy workshopnak. Ezen az eseményen lehetőség nyílt nem csak tapasztalatszerzésre, de az önfejlesztésre is.
A digitális témahét főbb célja, hogy a gyermekek olyan kompetenciák birtokában lehessenek, amelyek manapság elengedhetetlenek és hasznosak. Éppen ezért a II. Nagy Kódvadászat nevű versenyben szereplőknek alkalmuk volt ilyesfajta tudásra szert tenni. A Maker’s Lab egyedi vetélkedője során a gyerekek fejlesztési és programozási kompetenciájukat mérhették össze.
A pályázat hatalmas sikerének köszönhetően az alsós évfolyamoktól egészen a középiskolás tanulókig kerültek ki díjazottak, ám azt fontos megemlíteni, hogy a verseny nem csak a gyermekeknek, hanem a pedagógusoknak is szólt. A tanárok, akik a gyerekekkel közösen tették próbára magukat, különdíjban részesültek. Minden korosztályból (alsó,felső, középiskola) az első 3 helyes megoldást beküldő részesült a kitüntetésben. A legjobb pedagógusi díjat az az oktató kapta, akinek a megmérettetés során a legtöbb diákja nevezett.
A Digitális Témahét programjai
A vetélkedésen kívül még számos lehetőség volt elérhető, a digitálisan fejlődni vágyók számára.
A következő programok közül lehetett választani:
- Programozó és digitális workshop
- Online Programozó workshop
- Netikett és biztonságos internethasználat
A Maker’s Lab szakmai vezetője, Antaliné Miss Lilla a kódolással, míg Géczi Márton, az iskola alapítója a 3D nyomtatás és annak rejtelmeivel kapcsolatban tartott előadást. A foglalkozások 45 percen keresztül tartottak offline és online módban is. Az utóbbinak kivitelezése videó meetinges formában került megrendezésre, mely során a gyermekek a saját pedagógusok segítségével végezhették feladataikat.
Programozó és digitális workshop
A kisebbek, a játékos tanulói folyamat megtartása érdekében, a kurzusok közül, a vizuális programozás irányában kezdték meg az első lépéseket. Az algoritmus készítése közben a legegyszerűbb instrukciók megtanítása volt a cél. (például: lépj előre)
A nagyobbaknak egy kicsivel több kihívással kellett szembenézniük. A tanfolyamok közül a Python-nal ismerkedhettek meg. A feladat nehézsége abban nyilvánult meg, hogy itt már az elsajátított programozási alapokat kellett összetetten megoldani. Már nem csak előre, vagy akár hátra lépéseket kellett tenniük, hanem egy konkrét házat kellett rajzolva megalkotniuk. A legélvezetesebbnek a visszatérő alakzatok és a komplexebb feladatok elkészítése bizonyult.
Az online programozás
Ennek a foglalkozásnak a keretein belül a gyermekek a 3D tervezéssel ismerkedhettek meg a Tinkercad nevű programon keresztül. Hasonlóan az előzőhöz, itt is egy házikó megtervezése volt a feladat, de ehhez az óra végén a gyermekeknek biztosítva volt, olyan kreatív- szabad idő, mely során személyre szabhatták elkészült műveiket. A határ egyedül a csillagos ég volt, hiszen kreációjuk elkészíthették akár egy dzsungelben való térbeli elhelyezéssel, vagy akár csak egy kerítéssel kiegészítve. Természetesen, ha valaki elakadt, segítőkész tanáraink azonnal a segítsükre voltak, és ezáltal a munkafolyamat nagyon gördülékenyen és élvezetesen zajlott.
Internetbiztonság és netikett
A rengeteg játékos programozási feladat mellett az internetbiztonság és netikettre is nagy hangsúlyt kell fektetni. Ennek érdekében lett meghirdetve a harmadik program is, mely során az internet veszélyeire és a hálózati kommunikációra hívták fel a gyerekek figyelmét. Ezen az előadáson felmerültek olyan témák is, mint például, hogy találkoztak-e már internetes csalással, vagy épp a jelszavak fontossága. A program során a gyermekeknek lehetőségük volt a jelszavak erősségét is próbára tenni, és ennek hallatán hatalmas lelkesedéssel szerették volna felfedni a szüleik biztonsági kódjainak erősségét.
Összegezzünk egy kicsit!
A digitális témahét keretében diákjaink élményszerűen sajátítják el a legújabb technológiai ismereteket és készségeket, ezzel innovatív oktatást biztosítva a jövő generációinak. A program során a tanulók interaktív, izgalmas projekteken keresztül fedezik fel a digitális világ lehetőségeit, új dimenziókat nyitva meg számukra a tanulásban. A digitális témahét célja, hogy a gyerekek játékos formában sajátítsák el a modern digitális eszközök használatát, miközben kreatív problémamegoldó képességeiket is fejlesztik.A digitális fenntarthatóság nem csupán egy trend, hanem a jövőnk záloga, amely lehetővé teszi, hogy fenntarthatóak és versenyképesek maradjunk a gyorsan változó világban, ám az edukációk legfőbb célja, nem csak a digitális képességek fejlesztése, de a társas- érzelmi kapcsolatok előmozdítása is.
Cikk Information
Website link
Forrás
Digitális technológia/szakosodás
Digitális készségszint
Középszintű
Emelt szintű
Földrajzi terület - Ország
Európai Unió