A digitalizáció gyors ütemű előretörése – részben a COVID-19 járványhelyzet hatására – nemcsak a pénzügyi szolgáltatások körének bővüléséhez vezetett, hanem az ügyfelek körében is egyre nagyobb nyitottságot eredményezett. A fogyasztói szokások változása és a digitalizációs folyamatok átalakulása miatt egyre nagyobb hangsúly kerül az elektronikus pénzforgalomra. Ezzel párhuzamosan a digitális térben elkövetett pénzügyi visszaélések száma is folyamatosan növekszik. A hazai pénzügyi rendszer biztonságos működése miatt a kibertámadások – amelyek jellemzően megtévesztésen és pszichológiai manipuláción, valamint adathalászaton alapulnak – főként az ügyfeleket célozzák, nem pedig az informatikai rendszereket. Ezért a piaci szolgáltatók technikai védelme mellett kiemelten fontos az ügyfelek pénzügyi tudatosságának erősítése is.
A kibertámadások során – a biztonságos pénzügyi infrastruktúrát megkerülve – az utóbbi időszakban egyre inkább elterjedtek az ügyfelek megtévesztésére és manipulálására alapuló módszerek. Bárki lehet támadás célpontja, de különösen veszélyeztetettek azok, akik nem tudnak lépést tartani a digitalizáció rohamos fejlődésével és a kibertérben megjelenő kockázatok kezelésével. A bűnözők ezt a hiányosságot kihasználva próbálnak olyan módszerekkel károkat okozni, amelyek kecsegtető ajánlatokkal vagy sürgetéssel, nyomásgyakorlással megszerzett adatok felhasználásával történnek.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felelőssége a magyar pénzügyi rendszer biztonságának és ellenállóképességének fenntartása, de az egyes pénzügyi szolgáltatók is felelősek ügyfeleik és azok pénzügyi eszközeinek biztonságáért. Fontos, hogy az ügyfelek is felkészültek legyenek az online térben megjelenő veszélyekkel kapcsolatban: megfelelő ismeretek birtokában pénzügyeiket kellő óvatossággal kezeljék a különböző digitális eszközökön és csatornákon, tisztában legyenek a digitális eszközök használatából eredő kockázatokkal, és képesek legyenek felismerni és ellenállni a támadásoknak.
A közös felelősség közös fellépést követelt meg, ezért az MNB mellett a Magyar Bankszövetség (mint a hazai bankok érdekképviseleti szerve), az Országos Rendőrfőkapitányság, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet, valamint a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2022 őszén KiberPajzs néven közös kommunikációs és edukációs programot indítottak, amelyhez később csatlakozott az Igazságügyi Minisztérium, a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága, a Magyar Államkincstár és a Gazdaságfejlesztési Minisztérium is. Az együttműködés során a szervezetek folyamatosan vizsgálják a fogyasztói szokásokat és azok változásait, valamint a pénzügyek és pénzforgalom lebonyolítása kapcsán megfigyelhető visszaélési mintázatokat és kiberbiztonsági kockázatokat. Figyelembe veszik a nemzetközi trendeket, és ezeket a tapasztalatokat beépítik szakmai munkájukba, hogy növeljék a pénzügyi rendszer biztonságát és az ügyfelek pénzügyi tudatosságát.
Tájékoztató a csalási megoldásokról
A KiberPajzs oldalán többek között elérhetőek a különféle csalások kategóriákba szedve, a hazai bankok kibertámadási tájékoztatói, illetve a legújabb típusú csalásokról szóló cikkek. Emellett bejelentési tájékoztatóval és útmutatással segít az oldal azoknak, akik kibertámadás áldozatai lettek. Fontos, hogy ezeken keresztül a megfelelő körültekintés és az alapismeretek védelmet nyújtanak a pénzügyekben.
A szakmai tudásmegosztás serkentése érdekében a tavalyi évben az Országos Rendőr-főkapitányság Budapesten tartotta meg az első Kibervédelmi Konferenciát. A konferencia két fő témája a banki ügyfelek sérelmére elkövetett online csalások és a gyermekek online kiszolgáltatottsága volt, mindkettő a bűnmegelőzés fókuszával. A konferencia tapasztalatainak összegzése után bejelentették a program folytatását is. Emellett a Kiberpajzs programot bemutatták a VII. Alternatív Vitarendezési Konferencián, melynek részleteit dr. Fülöp Katalin, a Magyar Nemzeti Bank vezető compliance szakértője ismertette. A program így szélesebb körben is elérte a szakmai csoportokat és vállalatokat, és elmondható, hogy a Kiberpajzs Program elindítása és folytatása jelentős előrelépést mutat a kiberbiztonság területén.
Mi a kezdeményezés célja?
A KiberPajzs program egyik legfontosabb célja a tájékoztatás és az edukáció, hogy felhívják az ügyfelek és felhasználók figyelmét az online tér pénzügyi biztonságát veszélyeztető kockázatokra. Céljuk, hogy az elsajátított ismeretek segítségével a digitális pénzügyi szolgáltatásokat használó lakosság körében a lehető legteljesebb pénzügyi tudatosság alakuljon ki. Az edukációs és kommunikációs kampány az online felhasználói tudatosságra és a digitális biztonsági alapismeretek fontosságára hívja fel a figyelmet, amelyek birtokában az ügyfelek biztonságban tudhatják értékeiket és megtakarításaikat az online térben. Emellett további fontos cél, hogy a pénzügyek lebonyolításában részt vevő intézmények, bűnüldöző szervek és egyéb hatóságok információt és tapasztalatot cseréljenek egymással, ezáltal hatékonyabbá téve a visszaélések elleni harcot.
A program sikerességét tükrözi a Visa különdíja, amelyet az MBSZ és az MNB együtt vettek át a kiberbiztonság terén tett kezdeményezésük elismeréseként. (A Visa különdíjával (Visa Special Award 2022) minden évben egy olyan kezdeményezésre szeretnék felhívni a figyelmet, amely fontos társadalmi üzenetet hordoz.). Továbbá az is jól mutatja a program sikerét, hogy 2023 negyedik negyedévében nemcsak a kibercsalások száma csökkent jelentősen, hanem a károk összege is mérséklődött. Ez kiemelkedő eredménynek számít a KiberPajzs együttműködés és a banki visszaélésszűrő rendszerek fejlesztése terén.
Jó gyakorlatok Information
Website link
A KiberPajzs honlapja
Célcsoport
Digitális technológia/szakosodás
Kiberbiztonság
Digitális készségszint
Középszintű