A Régiók Bizottsága (RB) SEDEC szakbizottságának hatásköre a kultúrától, a foglalkoztatástól, a készségektől és a szociális szempontoktól a kutatásig, az innováció támogatásáig és a technológiai szabályozásig terjed. 

A helyi és regionális önkormányzatok uniós szakpolitikai javaslatokkal és jogszabályokkal kapcsolatos nézeteit kifejezésre juttatva az RB nemrégiben tanácsadói véleményeket fogadott el a digitális oktatásról, az európai készségfejlesztési programról, a regionális innovációt támogató szakpolitikákról, a mesterséges intelligenciára vonatkozó etikai iránymutatásokról (lásd a mesterséges intelligenciáról szóló jogszabályról szóló RB-véleményt és a mesterséges intelligenciáról szóló fehér könyvről szóló RB-véleményt), valamint a kultúrpolitikáról. Az RB kifejti a helyi és regionális önkormányzatok nézeteit, amelyek tapasztalataikat és szakpolitikai ajánlásaikat a polgárokkal való közvetlen napi kapcsolattartásból merítik.

A Régiók Bizottsága támogatja azt a célkitűzést, hogy 2025-re a felnőttek 70%-a rendelkezzen alapvető digitális készségekkel, és további helyi és regionális bevált gyakorlatokat kíván kidolgozni annak érdekében, hogy nyitott, biztonságos, megbízható, méltányos és inkluzív digitális környezet jöjjön létre az uniós polgárok számára. Ez összhangban van azokkal a stratégiai kezdeményezésekkel is, amelyek célja, hogy Európát közelebb hozzák a digitális évtized azon célkitűzéséhez, hogy 2030-ra az európaiak 80%-a rendelkezzen alapvető digitális készségekkel.

A digitális évtized: az uniós régiók szerepe a készségek fejlesztésében

A digitális évtized célkitűzései felé tett előrelépést fokozni lehetne azáltal, hogy a régiók nagyobb láthatóságot kapnának a digitális készségekkel és munkahelyekkel foglalkozó platformon, és biztosítanák számukra a lehetőséget arra, hogy megosszák egymással a kulcsfontosságú digitális és szociális uniós szakpolitikák végrehajtásával kapcsolatos tapasztalataikat és kihívásaikat. 

„Valójában a helyi és regionális projektek gyakran igényelnek gondos, társadalmilag felelős egyensúlyt az új technológiák, például a mesterséges intelligencia etikai szempontjai, valamint a jövőbeli növekedést és munkahelyteremtést célzó kísérletezés és innováció támogatása között.” 

A mesterséges intelligencia szabályozásának az európai polgároknak az emberi és a mesterséges intelligencia közötti kívánatos jövőbeli kapcsolatra vonatkozó, demokratikusan megvitatott és közös elképzelésén kell alapulnia, és átfogó konszenzuson kell alapulnia arról, hogy hogyan kell megszervezni a jövőbeli európai információs társadalmat és piacokat.

Ebben az összefüggésben az emberi munka méltányos jövőbeli perspektívájának biztosítása fontos etikai és politikai kérdés. A hatóságokat, különösen a helyi és regionális önkormányzatokat valószínűleg arra fogják kérni, hogy kompenzálják a foglalkoztatás és a bérek csökkenését, valamint a társadalmi egyenlőtlenségek növekedését, amelyek potenciálisan az automatizálásból és a mesterséges intelligenciából eredő hatékonyságnövekedéssel függnek össze – ha 10 éven belül a jelenlegi munkahelyek felét automatizációval lehetne felváltani. Ha az uniós és nemzeti szint támogatja, a helyi és regionális önkormányzatok megfelelő továbbképesítéssel és átképzéssel, szociálpolitikákkal és munkahelyváltási programokkal járulhatnak hozzá a munkához, valódi készségfejlesztési szövetséget biztosítva a munkaerő fejlesztésébe beruházó köz- és magánszektor között.

Az RB álláspontja az, hogy több uniós támogatásra van szükség: nemcsak a DIGITAL Europe program keretében megvalósuló fejlett digitális készségek, hanem több alapkészség tekintetében is – a polgárok megerősítése és a digitális gazdaságban, a digitális kormányzásban való részvételük lehetővé tétele érdekében; és tegyük őket kulturális és digitális örökségünk aktív szereplőivé. 

Digitális kohézió: hogyan lehet áthidalni a készséghiányt az uniós régiók között? 

Ha Európának foglalkoznia kell az EU-szerte fennálló innovációs és digitális szakadékkal, akkor az RB javaslatot tehet a digitális kohézió ötletére. Ezt az RB-tagok által más uniós intézmények képviselőivel folytatott szakpolitikai viták során fogalmazták meg. Az RB úgy vélte, hogy a digitális központokra vonatkozó megközelítés kiterjesztése csökkentheti az EU-n belüli digitális innovációs szakadékot. Ezen túlmenően, analógia útján, innovációs központokat kell létrehozni az európai kutatási térség szakpolitikái keretében, ideális esetben egy-egy központot Európa minden egyes NUTS 2 régiójában (a NUTS-szintek a régiókat az uniós statisztikai rendszerbe sorolják be, a 2. szint pedig az, ahol az uniós regionális alapokat végrehajtják). 

Fontos lenne továbbá a tanárok digitális oktatással való munkához szükséges kompetenciáinak és készségeinek fejlesztése, ami új lehetőséget jelent az oktatási folyamatban való felhasználásra. E feladat ellátásához a régióknak együtt kell működniük a nemzeti szintű szervezetekkel, és részesülniük kell a rendelkezésre álló uniós támogatásból. Különösen a természettudományok, a technológia, a műszaki tudományok és a matematika (STEM) tantárgyak regionális oktatási prioritásként való kezelése, valamint az e területre vonatkozó együttműködési kezdeményezések és beruházások támogatása csökkentheti az agyelszívás negatív hatását, és karrierlehetőségeket kínálhat az aktív STEM-munkavállalók számára. 

Egy másik, jelenleg vizsgált elképzelés szerint az RB szorosabban együttműködne az Európai Bizottság más intézményeivel és részeivel (például a Tartalmak, Technológiák és Kommunikációs Hálózatok Főigazgatóságával) a kulturális örökség digitális megközelítése terén, további szinergiákat építve ki olyan területek között, mint a humán tudományok és a természettudományok, a technológia, a műszaki tudományok és a matematika.

A szerző életrajza 

Jens Zvirgzdgrauds a Régiók Bizottsága SEDEC szakbizottsága titkárságának osztályvezetője. A SEDEC széles körű megbízatással rendelkezik, amely az innovációtól a kultúráig terjed, és arra törekszik, hogy regionális perspektívát biztosítson az e területekre vonatkozó uniós szakpolitikák számára. Jens Zvirgzdgrauds közgazdasági mesterdiplomával és LL.M. jogi diplomával rendelkezik. A közelmúltban olyan szakpolitikai területeken vett részt, mint a mesterséges intelligencia szabályozása, a regionális innovációs partnerségek és a digitális oktatás támogatása. Jens rövidebb vagy hosszabb ideig tanult Dániában, Norvégiában, Izlandon, Hollandiában és az Egyesült Királyságban. Ő is lelkes megfigyelője a kelet- és délkelet-ázsiai országok technológiai és társadalmi fejlődésének, és kínaiul tanul.

A SEDEC és a Régiók Bizottsága 

A Régiók Európai Bizottsága (RB) az Európai Unió (EU) régióinak és városainak szószólója. Unió-szerte képviseli a helyi és regionális önkormányzatokat, és tanácsot ad azokkal az új jogszabályokkal kapcsolatban, amelyek hatással vannak a régiókra és a városokra (az összes uniós jogszabály 70%-a). A SEDEC „Szociálpolitika, oktatás, foglalkoztatás, kutatás és kultúra” szakbizottsága a foglalkoztatással, a szociálpolitikával, az oktatással, a képzéssel (beleértve az egész életen át tartó tanulást), valamint a sporttal és a kultúrával kapcsolatos ügyekért felelős. A SEDEC szakbizottság felelős továbbá az egyenlőséggel, a szociális gazdasággal és az ifjúsággal kapcsolatos ügyekért, valamint a kutatásért, az innovációért és a mesterséges intelligenciáért.

© Európai Unió/Nuno Rodrigues

Cikk Information

Digitális készségszint
Alapszintű
Középszintű
Emelt szintű
Digitális szakértő
Digitális technológia/szakosodás
Mesterséges intelligencia
Digitális készségek
Földrajzi terület - Ország
Európai Unió
Kezdeményezés típusa
Uniós intézményi kezdeményezés

Leave A Reply