Ahogy a világ egyre inkább a digitális jövő felé halad, egyre nagyobb a szakadék a modern iparágak által megkövetelt készségek és a munkaerő által birtokolt készségek között. Philipp Ramin, a németországi i40 – a jövő készségfejlesztő vállalatának vezérigazgatója megvizsgálja, milyen stratégiákkal lehet ezt a hiányosságot megszüntetni – most és a jövőben, amely egyre inkább digitális lesz.

Ahogy a világ egyre inkább a digitális jövő felé halad, egyre nagyobb a szakadék a modern iparágak által megkövetelt készségek és a munkaerő által birtokolt készségek között. Ez a digitális készséghiányként ismert jelenség kritikus kihívást jelent a vállalkozások, az oktatási intézmények és a kormányok számára egyaránt. E szakadék kezelése nemcsak a hagyományos oktatási és képzési modellek újragondolását, hanem a proaktív és jövőorientált kompetenciamenedzsment felé való ellentmondásos elmozdulást is megköveteli Európában.

A digitális készséghiány megértése

A digitális készséghiány a jelenlegi munkaerő képességei és a digitális gazdaságban való boldoguláshoz szükséges kompetenciák közötti szakadékra utal. Az olyan technológiák, mint a mesterséges intelligencia (MI), a blokklánc és a dolgok internete (IoT) átalakítják az iparágakat és a társadalmakat és olyan új készségek iránti igényt teremtenek, amelyekkel sok munkavállaló, sőt vezető nem rendelkezik.

A Világgazdasági Fórum (WEF) már 2019-ben megjósolta, hogy a munkavállalók 50%-ának szüksége lesz az alapkompetenciák megváltoztatására. Különböző más tanulmányok is megerősítették ezt a tendenciát, és a cél eléréséig még hosszú út áll előttünk. Sajnos az is egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a digitális technológiák megértését illetően társadalmi szakadék alakult ki. Ez nem csak a munkaerőpiac számára jelent problémát, hanem társadalmi szempontból is. A digitális készséghiány azonban nem kizárólag a technikai tudásról szól. A kompetenciák szélesebb körét foglalja magában, beleértve a kíváncsiságot, a kreativitást, a problémamegoldást vagy az analitikus és holisztikus gondolkodást. A készség többdimenziós jellege miatt meglehetősen nehéz áthidalni ezt a szakadékot, és ezért átfogó és előretekintő stratégiákra van szükség.

Jövőorientált kompetenciamenedzsment

A kompetenciamenedzsment a jelenlegi és jövőbeli alkalmazottak készségeinek és tehetségének azonosítására, fejlesztésére és felhasználására vonatkozó szisztematikus megközelítést jelenti.

„A digitális készséghiány összefüggésében a kompetenciamenedzsmentnek jövőorientáltnak kell lennie, és nemcsak a jelenlegi igényekre kell összpontosítania, hanem előre kell jeleznie a jövőbeli tendenciákat és követelményeket is.”

A kompetenciamenedzsment egyik ellentmondásos, mégis szükséges feladata az egész életen át tartó tanulás előtérbe helyezése.

„A hagyományos oktatási modellek, amelyek előtérbe helyezik a tanulást és a karriert, egyre inkább elavultak.”

Ehelyett elengedhetetlen a folyamatos tanulási modell, amelyet mind a munkáltatók, mind az oktatási intézmények támogatnak. A munkáltatóknak rendszeres képzési programokat, mikrotanúsítványokat és szakmai fejlődési lehetőségeket kell kínálniuk, míg az oktatási intézményeknek rugalmasabb, gyakran frissített tanterveket kell bevezetniük.

A mesterséges intelligencia használata a kompetenciamenedzsmentben

„Továbbá a mesterséges intelligencia kompetenciamenedzsmentben való alkalmazása személyre szabott tanulási tapasztalatokat kínálhat, amelyek az egyes személyek egyedi igényeihez igazodnak.”

Ezek a technológiák képesek elemezni az egyén jelenlegi készségeit, megjósolni a jövőbeni készségigényeket és személyre szabott képzési utakat kínálni. Bár egyes kritikusok szerint a mesterséges intelligenciára való támaszkodás a túlzott automatizáláshoz és az emberi kapcsolatok elvesztéséhez vezethet, a hatékonyság és a precizitás terén jelentkező előnyök tagadhatatlanok.

Mindenkit ugyanarra a kiindulási pontra hozunk

Sokoldalú továbbképzési intézkedésekre is szükség van, amelyek a vállalatok valamennyi alkalmazottját megszólítják, hogy a készséghiányok megelőzését célzó programok létrehozásakor közös kiindulási ponthoz és a tanuló szervezet megértéséhez jussanak. Ilyen intézkedés például a BMW díjnyertes 3D Learning World for Digitalization programja vagy a Schaeffler egyedülálló, egyenrangú digitalizációs továbbképzési programja, a Go Digital.

Előretekintés

A digitális készséghiány kezelésével kapcsolatos viták gyakran arról szólnak, hogy kinek a felelőssége a munkaerő képzése és továbbképzése. Egyrészt erős érv szól amellett, hogy a munkáltatóknak, akik közvetlenül profitálnak a képzett munkaerőből, nagymértékben be kellene fektetniük a munkavállalók fejlesztésébe. Másrészt egyesek azt hangsúlyozzák, hogy az oktatási intézmények és a kormányok feladata annak biztosítása, hogy a polgárok felkészüljenek a modern munkaerőpiac követelményeire. Vagy talán maga az egyén a felelős?

„A digitális készséghiány hatékony áthidalásához sokoldalú és befogadó megközelítésre van szükség”.

A köz- és magánszféra közötti partnerségek döntő szerepet játszhatnak az összes érdekelt fél javát szolgáló szilárd képzési ökoszisztémák létrehozásában. A vállalkozásoknak folyamatosan be kell fektetniük a munkavállalók fejlesztésébe, az oktatási intézményeknek felül kell vizsgálniuk az elavult tanterveket, a kormányoknak pedig elő kell segíteniük az egész életen át tartó tanulást és a készségfejlesztést ösztönző politikákat. És nem szabad elfelejteni: különösen a nagyon formálisan orientált Európában mindannyiunknak szemléletváltásra van szüksége. Nemcsak a kiemelkedő diplomák számítanak, hanem mindenkinek saját felelőssége, hogy soha ne hagyja abba a tanulást.

Emellett a hangsúlyt nemcsak a technikai készségekre kell helyezni, hanem az alkalmazkodóképesség és a folyamatos tanulás kultúrájának előmozdítására is. Mivel a technológia folyamatosan fejlődik, a legértékesebb alkalmazottak azok lesznek, akik gyorsan megtanulják és alkalmazzák az új készségeket.

Dr. Philipp V. Raminról és az i40ről – a jövő készségfejlesztő vállalatáról

Dr. Philipp V. Ramin az i40 – a jövő készségfejlesztő vállalatának vezérigazgatója. Az i40 világszerte több mint 750 000 tanulót képez vállalatoknál, több mint 14 iparágban, több mint 50 jövőbeli készségben, 20 nyelven, és elnyerte az eLearning Award 2022, 2023 és 2024 díjakat, valamint a „Top 10 Corporate Online Training Companies in Europe 2024” díjat az amerikai Manage HR magazintól. Az i40.de vezérigazgatói szerepe mellett Philipp a BarthHaas csoport felügyelőbizottságának tagja, a frankfurti Pénzügyi és Menedzsment Iskola Digitalizáció szakának tudományos igazgatója, valamint a Samhammer AG felügyelőbizottságának elnöke. Philipp Ramin emellett a Hanser Verlag által kiadott „Digital Competence Development” című kézikönyv és a „Digital Competence and Future Skills – how companies prepare themselves for the digital future” című könyv szerkesztője és társszerzője, valamint társ-műsorvezetője a Digikompetenz podcastnak, amelyet a Spotify a világ 10 legelterjedtebb podcastje között tart számon, és amely hetente hív meg vendégeket Németországból és külföldről, hogy megvitassák a digitális készségeket, a jövőbeli készségeket, a digitális átalakulást, a kiberbiztonságot és a fenntarthatóságot.

Az i40-ről – a jövő készségfejlesztő vállalatáról

A világszerte több mint 750 000 vállalati tanulóval, több mint 50 témával és 20 nyelven elérhető tanulási tartalommal rendelkező i40 – a jövő készségfejlesztő vállalata a digitális átalakulás, a mesterséges intelligencia, a fenntarthatóság, a kiberbiztonság, az ipar 4.0 és a manufacturing X területén a jövő készségeinek és tanulási megoldásainak vezető nemzetközi szolgáltatója. 2022-ben az i40 a Continentallal együtt elnyerte a rangos „eLearning Journal Award Project of the Year” díjat, majd 2023-ban ismét elnyerte a díjat a BMW Group digitális átalakulásának 3D-s tanulási világáért. A Schaeffler-csoporttal együtt az i40 elnyerte a 2024-es eLearning Díjat a Videó kategóriában. 2024-ben az i40 – a jövő készségfejlesztő vállalata elnyerte a Manage HR amerikai magazin „Top 10 Corporate Online Training Companies in Europe 2024” díját is.

© A kép a Digital Skills & Jobs Platform számára készült Szerzői jog: i40 future skills company (i40 future skills company)

Cikk Information

Digitális készségszint
Alapszintű
Középszintű
Emelt szintű
Digitális szakértő
Digitális technológia/szakosodás
Mesterséges intelligencia
Digitális készségek
Földrajzi terület - Ország
Németország
Kezdeményezés típusa
Nemzeti kezdeményezés

Szólj hozzá