Az európai egyetemek egyesítik erőiket, hogy vonzó programokat kínáljanak a mesterséges intelligencia területén. A tanulmányt a SCAI (Sorbonne Center for Artificial Intelligence) és a 4EU+ Alliance készítette.
A mesterséges intelligenciával kapcsolatos viták növekvő relevanciája, volumene és hatása Európában vitathatatlan. Különösen az Európai Unió mesterséges intelligenciáról szóló hivatalos jogszabályának közeledtével a mesterséges intelligencia képzése alapvető fontosságúvá válik mind az európai országok, mind pedig az emberek számára.
Franciaország például gyorsan prioritásként kezelte a mesterséges intelligencia kutatását és oktatását és olyan nagyszabású finanszírozási felhívásokat tett közzé, mint a „Jövő készségei és kereskedelme” projekt, amelyre a Sorbonne Egyetem sikeresen pályázott és közel 7 millió eurót kapott a francia nemzeti kutatási ügynökségtől. Ez a finanszírozás arra törekszik, hogy előre jelezze, milyen munkakörökre és készségekre lesz szükség a jövőben a mesterséges intelligencia területén, és támogassa az oktatási intézményeket olyan diplomák és tanfolyamok kidolgozásában, amelyek olyan mesterséges intelligencia szakembereket képeznek, akik jól felkészültek lesznek ezeknek az igényeknek a kielégítésére.
Mesterséges intelligencia az uniós felsőoktatásban: a 4EU+ szövetség esete
Hogyan néz ki az európai felsőoktatásban a mesterséges intelligencia növekvő szerepe és milyen megközelítésekre van szükség annak biztosításához, hogy a jövőbeni következményekre hatékony válaszok szülessenek?
Az európai felsőoktatás gazdagságának egyik fontos mutatója az együttműködés. A Sorbonne Egyetem szerencsés, hogy az európai egyetemek többoldalú és interdiszciplináris munkájának köszönhetően a kutatási és oktatási lehetőségek széles skáláját élvezheti. Számunkra az ilyen lehetőségek egyik fő mozgatórugója a 4EU+ szövetség, amely hét európai egyetemből áll, amelyek közös értékekkel rendelkeznek, beleértve a multidiszciplinaritást, az innováció ösztönzését és a nyílt tudomány előmozdítását.
A szövetség intézkedései négy kiemelt kezdeményezésből erednek, köztük a 3. kiemelt kezdeményezésből: „Digitalizálás, modellezés és átalakítás”, amelyben határozottan részt veszünk és elkötelezettek vagyunk. Ez a kiemelt kezdeményezés számos pozitív kezdeményezést foglal magában a mesterséges intelligencia oktatásának fejlesztése érdekében, beleértve a közös mesterképzések és tanfolyamok létrehozását. Ez az integrált együttműködésre épülő megközelítés lehetővé teszi, hogy az interdiszciplinaritás – amely az innováció egyik mozgatórugója – az oktatási programok középpontjában működjön.
„Thinking AI” – betekintés a jövőbe
A „Thinking AI”, a SCAI (Sorbonne Mesterséges Intelligencia Központ) és a 4EU+ szövetség által kifejlesztett új online nyílt kurzus csak egy példa erre a megközelítésre. Az ingyenes és mindenki számára nyitott, és különösen a mesterszakos hallgatók és doktoranduszok számára érdekes kurzus arra invitálja az érdeklődőket, hogy megismerkedjenek a mesterséges intelligencia technológiák etikai, szociológiai és jogi vonatkozásaival. A kurzus 11 online leckét tartalmaz, amelyeket elismert MI szakemberek irányítanak rugalmas formátumban a könnyebb hozzáférhetőség érdekében.
Az olyan kezdeményezések, mint a „Thinking AI”, hihetetlenül fontosak, mivel olyan eszközöket biztosítanak a résztvevők számára, amelyek a jövőben nélkülözhetetlenek lesznek, például az adatismeret és a kritikus gondolkodás.
Bár ezek a fejlemények kétségtelenül egy lépést jelentenek a helyes irányba, ez még mindig csak a kezdet.
Annak érdekében, hogy a mesterséges intelligenciával foglalkozó jövőbeli hallgatók tíz, húsz, ötven év múlva is képesek legyenek szembenézni a terület kihívásaival és összetettségével, először tovább kell haladnunk az interdiszciplinaritással, felismerve, hogy az a jövőbeli tudományos programok alapvető szempontja. Ezen törekvés mellett nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk az ágazatközi jellegre is, például azáltal, hogy külső vállalatokat vonunk be a képzési projektekbe.
Ilyen például a Sorbonne Egyetem SOUND.AI programja, amelyet az MSCA COFUND finanszíroz, és amely elősegíti a kiválóságot a képzésben és támogatást nyújt a doktorandusz jelöltek karrierfejlesztéséhez.
Egyértelmű, hogy a mesterséges intelligencia jövőbeli igényeit nem lehet egyedül kielégíteni. Az intézményeknek nemcsak az együttműködők hálózatát kell bővíteniük, hanem a perspektíváikat is.
A szerzőről
Xavier Fresquet a Sorbonne Egyetemen szerzett digitális bölcsészettudományi doktori fokozatot, majd 2019-ben részt vett a Sorbonne Egyetem mesterséges intelligencia központjának, a SCAI-nak a létrehozásában. Jelenleg a SCAI igazgatóhelyettese és kutatómérnökként kutatásokat fejleszt a zenetudomány és az alkalmazott mesterséges intelligencia területén.
A Sorbonne Egyetemről
A Sorbonne Egyetem egy multidiszciplináris, kutatásorientált, világszínvonalú egyetem. A Párizs szívében található, regionális jelenléttel rendelkező egyetem elkötelezett a hallgatói siker, valamint a 21. század tudományos kihívásainak megoldása iránt. Az egyetem 55 300 hallgatójának, 6 400 kutatójának és partner kutatójának, valamint 3 600 adminisztratív és technikai munkatársának köszönhetően, akik minden nap hozzájárulnak a működéséhez, a Sorbonne Egyetem támogatja a sokszínűséget, a kreativitást, az innovációt és a világra való nyitottságot.
© pickup – stock.adobe.com
Cikk Information
Digitális készségszint
Digitális szakértő