A kutatás célja, hogy a GINOP 3.1.1 – VEKOP-15-2016-0001 projekttel kapcsolatban – Oktatási intézmények és IKT vállalkozások közötti együttműködés ösztönzése és támogatása – összefoglalást adjon arra vonatkozóan, hogy az IKT szakmákra és a velük kapcsolatos munkaerő-piaci igényekre vonatkozó tudás hogyan növelhető. A projekt keretében az érintett területek mindegyike felmérésre került:

  • Keresleti oldal a vállalkozások részéről
  • Kínálati oldal a szakemberek részéről
  • Kibocsátási oldal a képzési intézmények oldaláról
  • Kibocsátással kapcsolatos elvárások a vállalatok és a tanulók, hallgatók oldaláról

Az adatmonitorozás és trendelemzés elkészítésének célja, hogy az IKT szakemberek iránti piaci területet részletesen, területi bontás szerint is megismerhessük. Szintén kulcsfontosságú megismerni, hogy a hazai IKT munkaerőpiacon milyen végzettségű és milyen képesítésű szakemberek iránti igény jelenik meg. A felmérés szükségességének legfőbb oka, hogy a munkaerőpiacon olyan dinamikus változás zajlik, melyet egyrészt a gyorsasága, másrészt a hagyományos IKT területeken túlnyúló volta miatt a hivatalos statisztikák nem képesek leképezni, nem képesek a döntéshozók számára aktuális és releváns információkat biztosítani. A felmérés során lehetővé vált annak feltérképezése, hogy az IKT területeken mely pozíciókban merül fel leginkább a területen általánosságban jellemző munkaerőhiány, illetve hogy ezekben a pozíciókban milyen elvárásokat támasztanak a munkáltatók az álláskeresők felé, ezáltal feltérképezhetővé válik például, hogy milyen típusú képzéseket szükséges népszerűsíteni az IKT munkaerőhiány minél hatékonyabb csökkentése érdekében.

A kutatás során az alábbi kérdések kerültek érintésre:

  • az elérhető és publikus IKT jellegű állásokra vonatkozó hirdetések trendelemzése
  • az egyes földrajzi térségekben milyen informatikai kompetenciákra, milyen végzettségű és nyelvtudású munkavállalóra és mekkora volumenben van szükség a feladott hirdetések alapján
  • a kutatás megvizsgálta továbbá a témában készült előzménykutatásokat, és idősoros összevetésre alkalmas adatokat állít elő
  • a kutatás alkalmazkodott az európai képességek, kompetenciák, és foglalkozások egységes osztályozási rendszeréhez (European Skills/Competences, Qualifications and Occupation – ESCO).

Cikk Information

Website link
Digitális technológia/szakosodás
Kiberbiztonság
Mesterséges intelligencia
Digitális készségek
Webfejlesztés
Mobilalkalmazás fejlesztés
Szoftver
Digitális készségszint
Digitális szakértő
Emelt szintű
Földrajzi terület - Ország
Magyarország
Kezdeményezés típusa
Nemzeti kezdeményezés

Leave A Reply