Az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége a következő állásfoglalást fogalmazta meg „a nevelési-oktatási intézményekben a tiltott és a használatában korlátozott tárgyak köréről, valamint a tárgyakra vonatkozó eljárásrend részletes szabályairól” készülő kormányrendelet kapcsán:
- Az IVSZ elismeri és támogatja azt a jogos törekvést, hogy a tanórák alatt a diákok kizárólag a tanulással összefüggésben, a tanár iránymutatását követve használják a digitális eszközöket. A fegyelmezett és céltudatos használat hozzájárulhat az iskolai eredmények javításához és a figyelem fenntartásához.
- A modern oktatásban azonban a modern digitális eszközöknek feltétlenül szerepet kell kapniuk, hiszen a hétköznapi életünk és különösen a munkavállalói létünk mellőzhetetlen eszközei. A legtöbb munkakörben és területen munkaeszköznek tekinthetők, ezért elengedhetetlen, hogy a diákok már az iskolában megismerkedjenek velük és megtanulják azokat hatékonyan használni.
- A tervezett jogszabály nem kellően körültekintő alkalmazása azzal fenyeget, hogy „a fürdővízzel kiöntik a gyereket is”, azaz az okoseszközök oktatási célú használata helyett sok iskolában a teljes tiltás mellett döntenek. Ez a megközelítés hosszú távon káros hatással lehet az oktatás minőségére és a diákok digitális készségeinek fejlesztésére.
- A teljes tiltás nemcsak az oktatási intézmények közötti különbségeket növelné, hanem a hátrányos helyzetűek társadalmi felzárkózási esélyeit is korlátozná. Emellett kétségessé tenné az eddig a Digitális Oktatási Stratégiával összhangban végrehajtott infrastrukturális fejlesztéseket (sávszélesség-bővítés, iskolai wifi) és eszközbeszerzéseket is, melyek jelentős anyagi ráfordítással valósultak meg.
- Az IVSZ ezért a tervezett jogszabály digitális eszközökre vonatkozó részének elhagyását javasolja, illetve amellett érvel, hogy az intézmények saját szabályzatot legyenek kötelesek készíteni a digitális eszközök iskolai használatáról. Amennyiben a jogszabály rendelkezései változatlan formában lépnek érvénybe, felhívjuk az intézményvezetőket és pedagógusokat, hogy éljenek a jogszabály 5. paragrafusában biztosított lehetőséggel:
„Az Nkt. 24. § (4) bekezdés b) pontja szerinti esetben a birtoklásra és használatra vonatkozó engedélyezést az igazgató vagy a pedagógus végzi a tanulmányi rendszerben azzal, hogy rögzíti a) a birtoklás és a használat célját, b) az engedély érvényességének időtartamát (tanórán, foglalkozáson, tanítási év), továbbá c) birtokolható tárgyat.”
Az IVSZ elkötelezett amellett, hogy a digitális eszközök oktatási célú használata megfelelő szabályozás mellett valósuljon meg, biztosítva ezzel a diákok jövőbeli munkaerőpiaci versenyképességét és a modern oktatási követelményeknek való megfelelést.
Cikk Information
Website link
Az IVSZ honlapja
Digitális technológia/szakosodás
Digitális készségszint
Középszintű