Ismerd meg Savvina Papadakit, a Samsung szenior digitális politikai menedzserét, aki kicsit később talált rá a technológiai szektorra. Fedezd fel vele együtt, milyen különböző módokon lehet a digitális világban dolgozni.

Nem gyakran kapunk lehetőséget arra, hogy az uniós digitális politika egyik legnagyobb képviselőjével üljünk le egy interjú erejéig.

Bemutatjuk Savvina Papadakit, a Samsung digitális szakpolitikai vezetőjét, aki egyben az AI4Gov mesterképzési program büszke alumnija.

Technikai háttér nélkül bekerülni a műszaki pályára: lehetetlen küldetés?

Mesélj egy kicsit a hátteredről – mit tanultál és hogyan kerültél a digitális területre?

Az én hátterem egy kicsit eltér a megszokottól: az alapdiplomámat fordítás és tolmácsolás szakon szereztem. Már elég korán érdekelt a fordítás és a technológia találkozása, valamint a digitális technológiák által a szakmában megnyíló lehetőségek (például a számítógépes fordítástámogató eszközök). Amikor végeztem, először Brüsszelbe jöttem, hogy tolmácsként/fordítóként dolgozzak. Ehelyett azonban egy görög európai parlamenti képviselőnek dolgoztam, és így kerültem kapcsolatba a szabályozási ügyekkel. Ekkor jöttem rá, hogy valójában mit is szeretnék csinálni. Ehhez még két mesterképzésre volt szükségem: a közpolitikára, majd egy kicsit később az AI4Gov programra.

Mikor találkoztam először a technológiai ágazattal? Szerzői jog a digitális korban.

Teljesen el voltam ragadtatva: a mesterséges intelligencia lehetőségeiről és a biztonsággal, valamint a védelemmel kapcsolatos összes elemről, amelyeknek kéz a kézben kell járniuk vele. Az AI4Gov program segített abban, hogy többet tudjak meg a mesterséges intelligenciáról, még akkor is, ha nem műszaki háttérrel rendelkeztem – ez volt a módja annak, hogy betehessem a lábamat az ajtón. Ez azonban nem jelenti azt, hogy kódolásból jártas lennék: továbbra sem tudok kódolni és valószínűleg soha nem is fogok tudni. De értem, hogyan működik, hogyan lehet azonosítani a technológia etikus és jó felhasználását, és mindent, amit ez magában foglalhat.

Az elmúlt 2 évben a digitális jogalkotás nyomon követésével foglalkoztam Európában és azon túl.

Lenyűgöző. Az emberek gyakran azt gondolják, hogy a digitális területen való munkához számítástechnikai háttérre van szükség, ezért nagyon érdekes hallani, hogyan változtattál irányt. Ez talán inspiráció lehet a fiatalok számára – hogy tudják, nem csak egy karrierlehetőségre korlátozódnak. 

Igen, természetesen. Én magam is egy élő példa vagyok arra, hogy sokféle dolgot lehet csinálni. Úgy értem, hogy orvosnak lenni már nem biztos, hogy lehetséges, de bármi mást, amit akarunk – persze!

Hegyeket megmozgatása – több nő dolgozik a digitális területen

Legyünk egy kicsit személyesebbek. Beszélhetnénk arról, hogy milyen kihívásokkal kellett szembenézned fiatal nőként a területen dolgozva, vagy hogy hogyan változtak a szektor dinamikái?

Azt gondolom, hogy a probléma onnan ered, hogy sok nőt elméleti tanulmányok felé irányítanak, nem pedig a STEM (tudományok, technológia, mérnöki tudományok és matematika) felé. De ez nem jelenti azt, hogy a lányok nem jók az ilyen típusú tárgyakban, csak így alakul – lépésről lépésre, a lányok az iskolában nem szereznek olyan készségeket, amelyek a technológiai vagy digitális munkák elvégzéséhez szükségesek. Azonban úgy gondolom, hogy ez az utóbbi időben megváltozott: sok technológiai vállalatnál a nők alkotják a többséget. Elképzelhető, hogy ha valaki MI mérnök vagy adattudós, akkor a nemek közötti egyenlőség még mindig probléma – ezek olyan területek, amelyek meglehetősen férfiasnak számítanak. Amikor pedig olyan részlegekről van szó, mint a jogi, a közügyek vagy a digitális szektorral való interakció, akkor úgy gondolom, hogy sok érdeklődő és rátermett nő van.

Szakmai pályafutásom során észrevettem, hogy a nők általában kíváncsibbak, és nagyobb valószínűséggel váltanak pályát. Folyamatosan fejlődnek és haladnak előre, még akkor is, ha nem rendelkeznek a digitális munkakörökben való kiválósághoz szükséges technikai készségekkel. Ezt láttam a mesterképzésemben is: sok nő volt ott, néhányan idősebbek voltak nálam, és már szakemberek voltak például a közszférában, akik látták, hogy szükség van a digitális kompetenciájuk fejlesztésére, és rájöttek, hogy ez is mennyire fontos. És ami az akadályokat illeti? Ez nem ilyen egyszerű. Nem mondanám, hogy vannak tényleges akadályok abban az értelemben, hogy nem vennének fel, ha nő vagy – de tény, hogy sokkal több férfi tanulta ezt, míg a nőknek meg kell felelniük egy bizonyos kompetenciaszintnek.

Világos. Köszönöm.  Lenne még néhány kérdésem a mai és a jövőbeli munkaerőpiaccal kapcsolatban. Mit gondolsz a fiatalokról, akik a digitális szektorban dolgoznak? És milyen hatással lesz az MI a mindennapi munkánkra? 

Jó kérdés! Elég sokat olvastam erről mostanában. Nem hiszem – és soha nem is gondoltam -, hogy a mesterséges intelligencia kevesebb munkahelyet fog eredményezni. Úgy gondolom, hogy az MI és más technológiák már most is átalakítják a munkaerőpiacot. Az én munkámban például számos olyan MI-eszköz létezik, amelyekkel gyorsabban elvégezhetünk valamit vagy megkönnyíthetünk egy folyamatot. De soha nem fogsz olyan helyzetbe kerülni, hogy az eszköz helyettesít téged – és megértem, hogy ez más ágazatokban nem biztos, hogy így lesz, de a munkaerőpiac ennek megfelelően fog változni. Tehát nem veszteségről vagy nyereségről van szó, hanem inkább egy másfajta egyensúlyról: eltűnnek a munkahelyek az egyik szektorban, de megjelennek egy másikban. Megértem azonban a félelmet és az összes rémképet a fejünkben. De hosszú távon a technológia – mint minden más – végső soron itt van. Ezért inkább azon kell dolgoznunk, hogy biztonságosabbá tegyük, mintsem azon aggódnunk, hogy a gépek átveszik a munkánkat.

A helyzet magaslatán maradva: változó készségek

Még egy kérdés a készségekről általában és a digitális készségekről. Milyen készségekre van szükséged ahhoz, hogy a szektorban dolgozz és milyen készségeket szereztél? Milyen tanácsot adnál egy fiatalnak, aki a technológiai, a STEM vagy a digitális területen kezdi a pályafutását?  

Szerintem nincs kimerítő listája a készségeknek. Én 1991-ben születtem, és az iskolában tanult digitális készségeim teljesen mások, mint amiket most tanulnak a gyerekek. Ezen a területen akarsz dolgozni? Mindenben a csúcson kell lenned. Nem csak a digitális szektorról van szó, az egész munkaerőpiac pontosan ezt a trendet követi. Minden változással tisztában kell lenned folyamatosan, és meg kell próbálnod megérteni, hogyan fejlődnek a különböző technológiák és mi történik. A tanulás szeretete segít. És nem csak IKT-készségekre van szükséged: ott van a soft skills aspektus is – mint például a rugalmasság, hogy megértsd a munkád különböző követelményeit és igényeit, és azt, hogy mit kell tenned. Néha sajnálom, hogy fiatalabb koromban nem jártam STEM-tanfolyamra (jó voltam STEM-ben). Hasznos lett volna. Szóval azt tanácsolom, hogy ha megtaláltad a szenvedélyedet, folytasd! Görögországban, amikor fiatalabb voltam, a pályaválasztás nagy dolog volt. Az élet azonban nem így működik. Válaszd azt, amit élvezel és amiben örömödet leled és fedezd fel a szenvedélyeidet menet közben. Amikor egy kicsit dolgozol, több olyan területet találsz, amely vonz téged. És tanulj tovább.

Nem rendelkezel a megfelelő készségekkel? Ezerféleképpen szerezhetsz új készségeket, még akkor is, ha kevés a pénzed. Rengeteg ingyenes online platform és tanfolyam áll rendelkezésre és manapság rengeteg lehetőség van digitális készségek elsajátítására és fejlesztésére, függetlenül attól, hogy a karriered melyik szakaszában vagy. Mindig lehet valami mást csinálni – csupán néhány dolog van, amit nem lehet.

Cikk Information

Digitális készségszint
Alapszintű
Középszintű
Emelt szintű
Digitális szakértő
Digitális technológia/szakosodás
Mesterséges intelligencia
Digitális készségek
Földrajzi terület - Ország
Európai Unió
Kezdeményezés típusa
Uniós intézményi kezdeményezés

Szólj hozzá