Az IVSZ részvételével zajló Artificial Intelligence Skills Alliance projekt keretében mérték fel a munkavállalók, vezetők, döntéshozók tovább- és átképzési igényeit
Az AI Skills Needs Analysis tanulmány eredményei szerint a mesterséges intelligenciát használó fejlesztésekhez nem elég, ha csak a szoftverfejlesztők értenek, MI-stratégákra, MI-etikusokra és MI-minőségbiztosítókra lesz szükség a vállalatoknál, valamint a projektmenedzsertől a pénzügyi vezetőig a munkatársaknak el kell sajátítaniuk az új típusú készségeket, de a felsővezetők sem vonhatják ki magukat a továbbképzésből.
Magyarországról az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem vesz részt az ARISA projektben (Artificial Intelligence Skills Alliance; Mesterséges Intelligencia Készségek Szövetsége), amely azért jött létre, hogy felgyorsítsa a munkavállalók, munkakeresők, üzleti vezetők és jogalkotók mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos át- és továbbképzését.
Az ARISA keretében egy hiánypótló tanulmány készült AI Skills Needs Analysis (MI-készségek szükségletelemzése) címmel tizenkét országban1 működő több mint négyszáz vállalat – köztük 45 magyar cég – bevonásával. Ez a felmérés biztosítja az alapot egy európai uniós szintű MI-készségekről szóló stratégia létrehozásához, amelyet az ARISA-projekt következő fázisában állítanak össze a konzorciumi partnerek. A stratégiára építve a projekten belül a megfelelő képzéseket is kidolgozzák, majd pilotokon keresztül tesztelik a partnerek, hogy azok ezután a szakképzésben széles kör számára elérhetővé váljanak, így segítve a munkavállalók mesterségesintelligencia-készségeinek fejlesztését.
Ezek a legkeresettebb MI-hez kapcsolódó szakmák
A kutatás eredményei alapján jelenleg egyértelműen az adatmérnökök, gépi tanulás mérnökök (Machine Learning Engineers) és adattudósok a legkeresettebb technológiai munkakörök a megkérdezett cégeknél, de a közeli jövőben egyre több NLP-mérnökre (Natural Language Processing Engineer, vagyis természetesnyelv-felismerésre szakosodott mérnök), illetve gépi látásra specializálódott mérnökre (Computer/Machine Vision Engineer) lesz szükség.
A kutatásban a szervezetek által leginkább igényelt MI-készségek körét is felmérték, az eredmények alapján összességében nagyon keresettek azok a munkavállalók, akik képesek megérteni a mesterséges intelligencia bevezetéséből adódó üzleti lehetőségeket. Az a képesség, hogy felismerjék és kihasználják a mesterséges intelligencia technológiák potenciális előnyeit szervezeti kontextusban, kiemelkedő fontosságúnak tekinthető a stratégiai döntéshozatal és a versenyelőny fokozása szempontjából.
Egy másik kiemelkedően fontos készség a kiváló minőségű adatok begyűjtése, hiszen precíz források, helyes adatkezelés és feldolgozás nélkül az MI algoritmusok és modellek sem tudnak hatékonyan működni, és döntéseket megfelelően előkészíteni a vezetés számára. Ugyancsak elengedhetetlennek tartják a vállalatok, hogy az MI különböző szakterületein egyaránt átfogó ismeretekkel bíró munkavállalókat toborozzanak, vagy neveljenek ki.
Nem csak a fejlesztőknek kell érteniük az MI-hez
A felmérés eredményeiből egyértelműen kiderül az is, hogy a mesterséges intelligenciához közel sem csak a szoftverfejlesztőknek kell érteniük: a szervezeten belül jelenleg a projektmenedzsereknek, termékmenedzsereknek és üzletági menedzsereknek van a leginkább szüksége MI-készségekre a válaszadó cégek szerint.
Ugyanakkor a közeljövőben a felsővezetőknek, az auditoroknak és a pénzügyi vezetőknek is fel kell vértezniük magukat ezzel a tudással, és olyan támogató feladatkörök megjelenésére lehet számítani, mint az MI-stratégák, az MI-etikusok és az MI-minőségbiztosítók – e munkakörökről manapság nem sokan hallottunk még. Ezek a válaszok azt jelzik, hogy a vállalatok egyre inkább elismerik a döntéshozói pozíciók kritikus szerepét a mesterségesintelligencia-stratégiák pénzügyi műveletekbe, ellenőrzési folyamatokba és vezetői szintű döntéshozatalba történő integrálásában.
Képzéseket indít az ARISA a legjobban hiányzó készségek elsajátításához
A megkérdezett szervezetek válaszai nyomán a felmérés készítői azonosították azokat az MI-vel kapcsolatos készséghiányosságokat, amelyek megszüntetéséhez azonnali cselekvésre van szükség – az ARISA 2023 végéig célzott képzési programokat tervez elindítani a három olyan témában, amelyek esetében a legégetőbb szükség van a képzettségi szint emelésére:
- alapvető MI-készségek a szakpolitikusok és döntéshozók számára: néhány órás kurzusokban sajátíthatják el a döntéshozók az MI alapismereteket.
- MI tanácsadói készségek: nagyjából egy hetes hosszúságú kurzus kifejezetten a politikai döntéshozók, lobbisták és informatikai igazgatói tanácsadók számára.
- átfogó prompt engineering kurzus: tanfolyam kifejezetten gyakorlati szakemberek, például szoftverfejlesztők, gépi tanulás mérnökök számára, akik a kurzuson bővíteni tudják a prompt mérnöki technikákkal kapcsolatos szaktudásukat.
A fenti területeken való készségek fejlesztésére az ARISA projekt keretein belül új tananyagokat állítanak össze, illetve pilotprojekteket indítanak.
“A kutatás eredményeiből egyértelműen látszik, mennyire sürgető fejlődni az MI-készségek tekintetében, és az is, hogy ez nem csupán a szoftverfejlesztők esetében kulcsfontosságú. A magyar gazdaság számára hatalmas lehetőség az MI-ben rejlő potenciál kihasználása, ha ezt nem tesszük meg, lemaradunk versenytársainktól. Ehhez szükség lesz átképzési programokra, munkaadók és munkavállalók számára nyújtott célzott támogatásokra annak érdekében, hogy a felkészítsük a jövőre a jelen munkavállalóit. Ez nemzetgazdasági szempontból is fontos érdek: az a gazdaság tud jól teljesíteni, versenyképes maradni ebben az MI által fémjelzett korban, ahol a munkavállalók készségszinten használják a modern technológiát, és képesek arra, hogy a mesterséges intelligenciára építve újabb innovatív megoldások születését támogassák” – kommentálta a kutatási eredményeket Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára.
Cikk Information
Website link
Digitális technológia/szakosodás
Digitális készségek
Digitális készségszint
Középszintű
Emelt szintű