Gyerekek és kódolás – Miért kell a gyerekeknek megtanulniuk a kódolást?

A gyerekek és a kódolás ma már nem is annyira idegenek egymás számára. A gyerekeknek számára a kódolás ismerete a jövőbeni sikereik és fejlődésük szempontjából is rendkívül fontos. A kódolás fejleszti a kognitív képességeket, elősegíti a kreativitást és digitális kompetenciákat alakít ki. Emellett lehetőséget ad a gyerekeknek arra, hogy aktív részesei legyenek a technológia által formált világnak és valós problémákra találjanak innovatív megoldásokat. De íme, hét jó indok részletesebben.

  1. Alapvető logikai készségeket fejleszt

Talán az egyik legfontosabb aspektusa a programozásnak, hogy a gyerekek logikát és ok-okozati összefüggéseket fedezhetnek fel benne. A programozás lényege a problémamegoldás, amihez fegyelmezett megközelítésre van szükség.

Mivel a programozás nem más, mint hogy megmondjuk a számítógépnek, mit csináljon, idővel tulajdonképpen megtanulunk „számítógépül” gondolkodni. A hibaelhárítás nagy szerepet játszik ebben. Ha lefuttatunk egy programot, de nem az történik, amire számítottunk, a sorokat végigkutatva rátalálhatunk a probléma okára. Ahogy átfutjuk a program utasításait lépésről lépésre, a logikát követve hamar megtalálhatjuk, hol hibáztunk.

A programozásban minden egyértelmű. Egyetlen pontosvessző hiánya vagy egy gépelési hiba is hibaüzenetet eredményez, így a gyerekeket fegyelemre tanítja.

Ha egy gyermek egyszer már kiküszöbölt egy hibát, a jövőben figyelni fog arra, hogy ne ismételje meg újra, vagy a lehetőségét is elkerülje. Ez memória- és időtakarékos programok elkészítését fogja jelenteni. A kódolás komplexitásának minimálisra csökkentése az élet más területein is kamatoztatható gyakorlatot biztosít a fiatalok számára.

2. Biztosítja a számítógép működésének megértését

A mai gyerekek technológiával körülvéve nőnek fel. Az egy dolog, hogy tudják, hogyan működik az iPad, más kérdés a belső folyamatok megértése. A programozás ezt a háttértudást adja meg számukra.

A saját program megírásával a gyerekek tudni fogják, hogyan készült az általuk használt applikáció, weboldal vagy bármilyen más fejlesztés. Ennek segítségével a körülöttük lévő világot képesek lesznek új kontextusba helyezni. Érteni fogják, hogy valami éppen miért nem működik, amikor működnie kellene, és beláthatnak a technológia világának függönye mögé.

3. A programozás mindenütt jelen van

Ami azt illeti, a kódolás nyilvánvalóan nem egy emberi alaptevékenység. A programozás tanulása azonban lehetővé teszi, hogy sok rendszerrel összekapcsolódhassunk. A kódolást használhatjuk webhelyek szerkesztéséhez, mobilalkalmazások létrehozásához vagy saját videojáték elkészítéséhez. De a programozás ezeknél is messzebb nyúlik. Olyan hétköznapi tevékenységek megértését is elősegíti, mint például:

  • social media felületek használata
  • a bankok működése
  • TV-zés
  • autóvezetés
  • okostelefonok és egyéb okos kütyük használata
  • online vásárlás

Valakinek jókora adag kódot kellett írnia ahhoz, hogy ezeket a rendszereket használhassuk. Megérné egy kicsit azzal tölteni az időd, hogy megtanuljuk, amit ők tudnak, nem?

School image created by Pressfoto – Freepik.com

4. Megtanít együtt dolgozni, és másokból építkezni

Amikor egyedül programozunk, eljutunk egy olyan szintre, hogy másoktól kell már megírt kódokat „kölcsönöznünk”. Ez általában nem számít lopásnak. Valójában erre bíztat a programozók közössége. Ha valaki létrehozott egy funkciót egy feladat végrehajtására, időpocsékolás lenne azt minden egyes programozónak újraírnia. Ez nem csak a segítségkérést, de mások munkájának adaptálását is megtanítja a gyerekeknek. A keretrendszer megfogalmazása és a saját projektbe való beillesztése ugyanolyan nehéz lehet, mint egy új kód megírása.

Professzionális környezetben ritkán kódol az ember egyedül. A csapattagok közötti együttműködés gyakori, és gyakran használnak újra és újra egy, már a munkatársak, vagy valaki más által kreált kódot. Az iskolai projekteken dolgozó gyerekek számára ez például azt tanítja meg, hogy felismerjék, hogyan hatnak az általuk megírt kódok másokra és hogyan érhetnek el valamit szoros együttműködéssel.

5. A programozással mindenki alkothat

Mindenkinek szüksége van egy kreatív, alkotó elfoglaltságra. Az egész napos munka után (a gyerekek esetében iskola) a hobbinkkal foglalkozni valódi kikapcsolódást jelent.

Még azok a gyerekek is, akik nem élvezik a más típusú kreatív tevékenységeket – mint a rajzolás, festés, írás, zenélés – is igazán remek ötletekkel és megoldásokkal tudnak előállni ha kódolásról van szó. Ha egyszer megtanulják és automatikussá válik a számítógépes utasítások írása, létrehozhatnak játékokat, saját weboldalt vagy bármit, amit csak szeretnének.

Az alkotás ereje elengedhetetlen a gyermekek számára: ki tudja milyen csodálatos végeredménnyel rukkolnak elő?

6. Munkalehetőséget biztosít

Mindenképp meg kell említenünk a programozás jelenlegi munkaerőpiaci szerepét, hiszen majd’ minden vállalkozásnak szüksége van egyre. A legtöbb iparágban a weboldal üzemeltetéséhez, új belső applikációk elkészítéséhez, minőségtesztek biztosításához van szükség szakemberre.

Még ha a gyermek nem is szeretne programozóvá válni, egy alapfokú kódolási ismeret hasznára válik majd élete folyamán. Olyan, mint egy idegen nyelv ismerete. A programozás megértése a digitális világban való jártasság ajtaja. Megmutatja a leendő munkaadónak, hogy logikus készségeink a helyükön vannak és előnyhöz juttat bennünket a tapasztalatlan jelöltekkel  szemben.

7. A gyerekek könnyen tanulnak

Ha van idő, amikor érdemes elkezdeni a programozás tanulását, az a gyermekkor. A mai gyerekek már megtanulták a technológia használatát, a hatékonyságuk is extrém a felnőttekéhez képest. A kütyüzéssel töltött idő alatt észrevétlenül léptek be a programozás világába.

Például a széles körben népszerű Minecraft egy olyan játék, amely sok gondolkodást és tervezést igényel. A gyerekek rendszeresen építenek házakat és más építményeket az Minecraft-ban, de az emberek már például számológépet is készítettek a Minecraft logikai eszközeinek segítségével.

Addig érdemes tehát megismertetni a gyerekekkel a programozás világát amíg van szabadidejük és az agyuk is hamar feldolgozza az információkat.

Cikk Information

Website link
Háttérinformáció URL-je
Forrás
Digitális technológia/szakosodás
Digitális készségek
Digitális készségszint
Alapszintű
Középszintű
Földrajzi terület - Ország
Magyarország
Kezdeményezés típusa
Helyi kezdeményezés

Leave A Reply