A járvány lecsengésével az élet lassan visszatér a régi kerékvágásba. De ki fogja megetetni a család kedvenc tacskóját, ha már senki nem tanul és dolgozik otthonról? Microbit, a robot – adta meg a választ a nyolcéves Horváth-Nagy Grace és programot is írt hozzá. Hasonlóan kreatív és mesterséges intelligenciát alkalmazó ötleteket mutatott be a többi pályamunkát beküldő versenyző is a Microsoft DigiGirlz AI Challenge 2020-2021 tanévi versenyén. Főként a digitális oktatással és a környezetvédelemmel kapcsolatos koncepciók, appok, robotok és digitális asszisztensek szerepeltek a lányok pályamunkáiban.

Online élménynappal zárult a 2020-2021-es tanév Microsoft DigiGirlz AI Challenge versenye május 29.-én, amelyen 32 százalékkal vettek részt többen, mint egy évvel ezelőtt: közel 300 8-18 éves lány mérhette össze tudását. A kihívás során a kreativitásukra és a mesterséges intelligencia felhasználására vonatkozó ötleteikre, tehát a digitális gondolkodásukra volt szükség.  A zsűri értékes díjakkal jutalmazta a két korosztály (8-11 évesek és 12-18 évesek) 3-3 kiemeltjét és az országos első 30 legnagyobb pontszámot elért versenyzőket is.

Az elmúlt évet a járványhelyzet uralta, ezért a versenyzők közül sokan olyan pályázatokat készítettek, amelyekben az elzártságra és a digitális oktatás nehézségeire kerestek válaszokat. Speciális alkalmazások, szoftverek, digitális szemüvegek és asszisztensek, íróeszközök és robotok tűntek fel az ötletes megoldási javaslatok között, amelyek egyszerre segítik a gyerekeket a tanulásban, a tanárokat pedig a tanításban.

A mindennapi életünket azonban nemcsupán a tanulás kötötte le az elmúlt évben, ezért a lányok hoztak ötleteket a stressz és magány oldására is: például társaságot, érzelmi támogatást adó, barátként működő robotok is szép számmal akadtak a pályázatok között. A fenntarthatóság kiemelt témája volt az idei Microsoft DigiGirlz AI Challenge versenynek, ezért több résztvevő hozott az állatvilág és a környezetünk védeleméhez kapcsolódó megoldásokat.

A 8-11 évesek között az egyik kiemelt a 11 éves Fuchs Sára volt, aki egy bátorító, barátkereső robotot tervezett 3D-ben Tinkercad segítségével, saját ötletei alapján. Nagyon aktuális és valós problémákra talált egyszerű, mai technológiával is megvalósítható megoldást és mindezt nagyon kreatív, modern formába öntötte.

A 12 éves Krolikowski Lehoczky Lilian egy (vad)állat felismerő mesterséges intelligencia megoldást tervezett, amely geolokációs adatok alapján elemzi a fajsűrűséget. Az általa tervezett app segítségével a gyerekek tanulhatnak, de a környezetük védelmében is részt vehetnek a különböző funkciók segítségével. Az ugyancsak dobogós, 9 éves Oláh Klára Eszter a mesterséges intelligencia különböző felhasználási területeit vette sorra és a végén egy lovaglást elemző, segítő ötletet dolgozott ki és mutatott be a pályázatában. Ebből a korosztályból származik a mindössze 8 éves kislány, Horváth-Nagy Grace pályázata is, aki megható odafigyeléssel, a család tacskójáról gondoskodott egy etető robottal.

A nagykamaszok pályázatai közül kiemelkedett a 13 éves Jánoskuti Hannáé, aki egy környezetvédelmi appot tervezett, ami segít a környezettudatosabb élet kialakításában. Az alkalmazás követi a szokásainkat, bevásárlásainkat és tippeket, segítséget ad a mindennapokban ahhoz, hogy olyan rutinokat alakíthassunk ki, amelyek a fenntarthatóságot szolgálják. A 17 éves olyan okos megoldásokat javasolt, amelyek lehetőséget adnak a különböző képességű és tudásszinten álló gyerekek egyénre szabott fejlesztésére. A 13 éves Tóth Jázmin pedig videós pályamunkájában egy microbites robot segítségével mutatta be, hogy hányféle területen, például a szelektív hulladékgyűjtésben vagy a növények gondozásában is, segítséget nyújthat a mesterséges intelligencia.​

„Kreativitás, segíteni akarás, tettvágy – ezek jellemzik a lányok pályázatait. Jól mutatják, hogy a technológia, a kódolás, a mesterséges intelligencia mennyi területen segítheti az életünket. A Microsoft DigiGirlz AI Challenge versenyen résztvevő lányok bebizonyították, hogy minden esélyük megvan arra, hogy egyszer majd felnőttként a technológiai szektorban helyezkedjenek el, ahol nagyon nagy szükség van a tehetségükre és a tudásukra” – mondta Csanak Gabriella, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója a pályázatokat értékelve.

„A Microsoft DigiGirlz verseny pályamunkái is bizonyítékai annak, hogy már ma vannak köztünk olyan fiatal feltalálók, akikre óriási szükség lesz a jövőben. Zsűritagként is megtapasztalhattam, hogy a fiatal lányok milyen izgalmas megoldásokat képesek kitalálni. A programozás és a robotika a jövőben minden tudományágban nagy szerepet kap majd. A készségek közül pedig a legfontosabb a kreativitás lesz, mely a problémamegoldás egyediségében, az ötletek nagyszerűségében ölt majd testet. Bízom benne, hogy a Microsoft DigiGirlz AI Challenge inspirációt ad a lányoknak ahhoz, hogy ha erre vágynak, akkor bele merjenek vágni a mesterséges intelligencia varázslatos világába és fantasztikus dolgokat alkossanak a jövőnek!” – nyilatkozta Dr. Breuer Anita, a Digitális Tudásért Alapítvány kuratóriumi elnöke, a Logiscool egyik alapítója.

Az élménynapon a résztvevő lányok megismerkedhettek olyan felnőtt női szakemberekkel is, akik példaképül szolgálhatnak számukra. Gerendai Zsuzsa, Python fejlesztő például a Turbine.AI-nál, Magyarország egyik legsikeresebb, gyógyszerkutató start-upjánál bioinformatikai projekteken dolgozik – ezekről és saját pályaválasztásának történetéről beszélt a lányoknak. Kerekes Viola, a Hortobágyi Nemzeti Park munkatársa és Dr. Ozogány Katalin, a Debreceni Egyetem kutatója arról adtak elő, hogyan elemzik mesterséges intelligencia alapú szoftver segítségével vadlovak viselkedését. Az ő példájuk arra is rávilágít, hogy nemcsak azok alkalmazzák ma már a digitális technológiát és a mesterséges intelligenciát, akik kódokat írnak vagy szoftvereket fejlesztenek, hanem ezek ismerete ma már szinte minden szakmában elvárt.

A Microsoft DigiGirlz programjának célja, hogy megismertesse a fiatal lányokkal az informatikai szakmában rejlő izgalmas lehetőségeket, saját élményeken keresztül nyújtson betekintést a programozás világába, és lebontsa azokat az előítéleteket, amelyek szerint a lányok kevésbe alkalmasak erre a pályára, mint a fiúk. DigiGirlz AI Challenge versenyt a Microsoft a Logiscool alapítványával, a Digitális Tudásért Alapítvánnyal (DTA) összefogva indította el 2019-ben. Ez a mesterséges intelligencia megjelenési formáit, lehetőségeit, felhasználási területeit, hasznosságát igyekszik bemutatni a programozás iránt érdeklődő 8-18 éves lányoknak. A verseny első részében három kvízt kell kitölteniük a résztvevőknek, majd a pontszámuk alapján a második körbe jutott lányoknak a megadott tematika alapján pályamunkát kell készíteniük és benyújtaniuk. A program zárásaként a második körbe bejutott lányok egy élménynapon vehetnek részt, a legjobbakat pedig értékes nyereményekkel is jutalmazták. Az élménynapnak rendszerint a Microsoft Magyarország ad otthont, ezúttal azonban online formában került megrendezésre. A versenyről részletesen a https://www.logiscool.com/hu/digigirlz oldalon lehet tájékozódni.

Cikk Information

Szerző
Microsoft News Center
Digitális technológia/szakosodás
Mesterséges intelligencia
Digitális készségek
Robotika
Digitális készségszint
Emelt szintű
Földrajzi terület - Ország
Magyarország
Kezdeményezés típusa
Helyi kezdeményezés

Leave A Reply