Milyen veszélyek leselkednek online az idősekre?
Az idősebb generáció számára legalább annyira fontos az internet használata, csak másként. Azt tapasztaljuk, hogy igen érdeklődők ezen a téren is. Használják a mindennapi rutinhoz, kapcsolattartásra, információk szerzésére is. Azonban élethelyzetükből adódóan fokozottan ki vannak téve bizonyos veszélyeknek. Az unokázós csalások mindenki számára ismerősek lehetnek. Különböző triggereket (félelmet, izgalmat, indulatot kiváltva stb.) használva a csalók főként időseket vesznek rá, hogy a bajba jutott rokonon (pénzzel, értékekkel) segítsenek. Ennek az átverésnek a dinamikája tevődik át az online térbe, a csalók jelentkezhetnek pl. telefonon, e-mailben, SMS-ben, hivatalos szerv (pénzügyi szolgáltató, rendőrség stb.) nevében is. De az sem ritka, hogy a közösségi média oldalain írnak rá az emberre – külföldi, magas beosztású katonának, egészségügyi dolgozónak stb. adva ki magukat –, hogy hamis érzelmeket hazudva pénzt csaljanak ki. Az sem ritka, hogy nyereményt ígérnek, busás örökséget vizionálnak, illetőleg magas hozamú befektetéssel kecsegtetnek. A lényeg azonban mindig ugyanaz, adathalászattal, távoli elérést lehetővé tevő alkalmazás letöltetésével banki adatokat megszerezni, pénzt kicsalni, kárt okozni.
Honnan lehet tudni, hogy egy telefonhívás vagy SMS átverés?
Alapvető, egészséges bizalmatlansággal kell kezelni minden, a külvilágból érkező „ingert”! A józan ész logikája mentén több dolgot is ki lehet szűrni. Sokat segíthet, ha folyamatosan képezzük magukat! Ebben nyújt – többek között – támogatást a KiberPajzs projekt, amely több szakmai szervezet (köztük az Országos Rendőr-főkapitányság) együttműködésében célul tűzte ki a folyamatos és összehangolt lakossági tájékoztatást, az edukációt, továbbá az ügyfelek és felhasználók figyelmének felhívását az online tér pénzügyi biztonságot veszélyeztető kockázataira. A www.kiberpajzs.hu oldalon minden olyan információ fenn van, amely gyakorlati módon is segíti a hétköznapok online biztonságát.
Mit tehet, aki ilyen csalás áldozatává vált?
Ha valaki úgy érzi, hogy csalás áldozatává vált, haladéktalanul hívja fel hivatalos telefonszámán a számlavezető bankját, illetőleg menjen be személyesen! El fogják mondani, hogy milyen azonnali lépéseket kell megtenni, segítenek az elsődleges intézkedések megtételében. Mindemellett tegyenek feljelentést a rendőrségen! Azokat az eszközöket, amelyeket használt – amennyiben tudja nélkülözni –, szintén adja át a hatóságnak, mert az azokon lévő bizonyítékok fontos nyomok lehetnek! Lehetőleg ne töröljék a rajtuk szereplő digitális nyomokat, de kapcsolják ki a készüléket, csatlakoztassák le a hálózatról!
Az online térben elkövetett csalások megelőzéséről további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a KiberPajzs oldalán talál.
Cikk Information
Website link
Forrás