A Digitális Témahét Magyarország legnagyobb digitális pedagógiai eseménye. 2016-ban indult útjára az Emberi Erőforrások Minisztériumának kezdeményezésére, az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége szervezésében.

Idén már 9. alkalommal lesz Digitális Témahét Magyarországon 2024. április 8-12. között, melyet több éve már az Ökumenikus Segélyszervezet az Oktatásért Alapítvány szervez.

A Digitális Témahét kiemelt célja a digitális kompetencia fejlesztése és a tantervi fejlesztési célok megvalósítása a technológia hatékony alkalmazásával pedagógiai projektekben. A Témahét további célja a digitális pedagógia elterjesztése, alkalmazásának elmélyítése annak érdekében, hogy a digitális kompetenciát alkotó készségek, képességek fejlesztése minden tantárgyban megvalósuljon. További cél, hogy a pedagógusok tudatos és biztonságos, alkotó és kreatív digitális eszközhasználatra épülő tanulási folyamatokat tervezzenek és valósítsanak meg.

A Témahéten a pedagógusok, köznevelési intézmények szabadon választott témájú projekttel vehetnek részt.

A szervezők mind a tanárok, mind a diákok, mind pedig a szülők/család számára szabadon hozzáférhetően letölthetővé tesznek számos segédletet a Tudásbázisban. Bár az elsődleges célcsoport a tanárok, a szülők is bátran használhatják a tudásbázist, ha otthon szeretnék a gyermek tudását fejleszteni, vagy éppen gyakorlási lehetőséget biztosítani számára (p alábbi MolView példa), vagy csak olyan játékot engedni, amelyet ők is hasznosnak találnak (pl alábbi csunplugged.org példa).

A tanárokat egyáltalán nem hagyják magukra a szervezők, sőt már jóval a DTH előtt gyakorlatilag folyamatosan biztosítanak online képzéseket, tesznek közzé használható mintaprojekteket, módszertanokat, tananyagokat stb.

A tanárok számára az online elérhető képzéseken túl a legnagyobb segítség valószínűleg a kezdeményezés honlapján elérhető Tudásbázis. A Tudásbázisban a pedagógusok szabadon böngészhetnek a feltöltött segédletek között aszerint, hogy melyik évfolyamra készülnének programmal (itt az első évfolyamtól a 12-ig tudják kiválasztani a tanárok az évfolyamot), illetve a keresett segédlet típusa szerint. A következő segédlettípusok közt lehet böngészni:

  • Mintaprojekt, amelyet át lehet venni és végre lehet hajtani: pl A Hullámok világa (11-12. évfolyam) – A projekt célja, hogy a diákok átfogó képet kapjanak arról, hogyan befolyásolják életünket a különböző hullámok, sugárzások.
  • Taneszköz, tananyag, amelyet le lehet tölteni és használni: pl. Házak és történetek – A csigalépcső macskája. Zenés kalandjáték felsősöknek (5-8. évfolyam) – Zenei kalandozás a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtár épülete, a Wenckheim-palota történetéből kiindulva az épülettel kortárs Erkel Ferenc és Liszt Ferenc életművére való utalások mellett reneszánsz, romantikus, XX. századi és jazz-zenei állomások érintésével.
  • Alkalmazás, szoftver – hogyan használjuk az oktatásra: pl MolView molekulamodellező alkalmazás (7-12. évfolyam) A MolView molekulamodellező alkalmazás egy ingyenes szolgáltatás, amellyel molekulák szerkezetét lehet tanulmányozni a 2D szerkezeti képlet és a 3D modell egyidejű megjelenítésével.
  • Módszertani segédletek: pl: Informatika számítógép nélkül (1-12. évfolyam) A csunplugged.org weboldal olyan játékok gyűjtőhelye, amelyek informatikát tanítanak számítógéphasználat nélkül. A játékleírások között találsz kártyajátékot, rejtvényeket és sok mozgásos feladatot.
  • Speciális szűrő a tantárgyak szempontjából: a tanárok a saját tantárgyi specializációjuk mentén is tudnak szűrni a segédletek között, így ha valakinek éppen ének-zenei témában van szüksége tananyagra, akkor ezeket a szűrőket beállítva erre a speciális területre tud tananyagot keresni.
  • Speciális nevelési igényű diákok számára alkalmas segédletek: ez a szűrő a korábbi kategóriákban arra szűr rá, hogy mely segédletek alkalmasak a speciális nevelési igényű gyermekek számára tartott programokra.

Böngéssz bátran a DTH Tudásbázisában és alkalmazd a mások által már kidolgozott és bevált módszereket, tananyagokat vagy mintaprojekteket a saját DTH programodon.

Ha megosztanál segédletet a tanári közösség más tagjaival, akkor vedd fel a kapcsolatot a DTH szervezőivel a DTH portálon keresztül és oszd meg velük a jó gyakorlatodat.

Jó gyakorlatok Information

Szerző
IVSZ
Célcsoport
Digitális készségek az oktatásban.
Digitális technológia/szakosodás
Digitális készségek
Digitális készségszint
Alapszintű
Középszintű
Földrajzi terület - Ország
Magyarország
Iparági területe az oktatásnak és képzésnek
Alapfokú programok és képesítések
Máshova nem sorolt általános programok és képesítések
Kezdeményezés típusa
Nemzeti kezdeményezés
A finanszírozás típusa
Közösségi finanszírozás
Szervezet

Leave A Reply