Az utazólabor célja, hogy mobil edukációs laborként a diákok minél szélesebb körének biztosítsa az informatikával való megismerkedés szórakoztató lehetőségét helyszíntől függetlenül. 

Az utazó labor egy olyan országjáró busz, ahol a tanteremből kiszabaduló gyerekek egy szokatlanul felvillanyozó környezettel találkozhatnak. A busz mobil edukációs laborként biztosítja a diákok hatékony, gördülékeny, tömeges elérését olyan interaktív informatikai órákkal és délutáni szakkörökkel, amelyek sokkal kézzelfoghatóbbá teszik számukra a programozás alapjait. Emellett a buszban lehetőség van a szülők figyelmét is felhívni a műszaki, informatikai pálya előnyére egy interaktív beszélgetésen, a Szülőakadémián keresztül. 

A gyerekek számára olyan élményalapú interaktív informatika órákat biztosítanak a buszban, amelyek alkalmasak a résztvevők számára azt az üzenetet közvetíteni, hogy az műszaki tudományok, az informatika izgalmas kihívásokkal teli területek, ezek műveléséhez szükséges ismeretek, tudás elsajátítható, a munkaerőpiacon nagyszerű karrierlehetőség fiúk és lányok számára egyaránt. A foglalkozáson a résztvevők játékos alkotó tevékenység során többek között 

  • digitális, 3D nyomtatóval nyomtatható tárgyakat hoznak létre, 
  • mobil alkalmazásként futtatható játékot fejlesztenek, 
  • robotkonstrukciót terveznek, 
  • vezérlő egységet programoznak,  
  • megismerkednek a modern technológia számtalan területével, lehetőségeivel, 
  • inspiráló tapasztalatot szereznek a 3D tervezésben, a konstrukció alkotásban, a programozásban. 

Ugyan az osztály egyik fele a buszban, másik fele az iskola egy kijelölt termében vesz részt az alkotó játékban, a szervezeők törekedtek arra, hogy hasonló élményben legyen része mindkét csoportnak. 

A délutáni szakkör már kifejezetten a témára nyitottabb diákok számára hasznos lehetőség, hogy alaposabban is megismerkedhessenek az informatikával, célja elsősorban az, hogy nyomatékosítsa az interaktív informatika óra üzenetét.  

Az az alkotó folyamat, ami a szűk keretek miatt csupán elemeiben jelenhet meg a napközbeni foglalkozásokon, a háromórás időkeretben sokkal teljesebben megélhető, hiszen ez már megfelelő alapot biztosít arra, hogy a résztvevőkkel: 

  • releváns problémákra közösen keressünk megoldásokat, 
  • a munkafolyamatot kiscsoportban önállóan tervezzék, menedzseljék, ellenőrizzék, 
  • önállóan alkossanak, teszteljenek, korrigálják a munkájukat, 
  • és közösen értékeljük az elért eredményeket. 

Ehhez pedig adott számukra az utazólaborban elérhető technológiák mindegyike. 

Ugyan közvetve vagy közvetetten a szülőket is érintik rendezvényeink, mégis a szülőakadémia az egyetlen, kifejezetten nekik szóló esemény, mely a diákoknak szóló órák után valósul meg, gyakorlatilag úgy, mint egy szülői értekezlet. A szülő akadémia célja elsősorban a tájékoztatás. Fontos, hogy lássák, melyek a legtöbb lehetőséget kínáló pályák gyermekük számára. Fontos, hogy értsék: a prosperáló technológiák területén az informatikai ismeretek és az alkalmazásához szükséges gyakorlati tudás elengedhetetlen az érvényesüléshez. 

A busz kívülről történő dekorálása, fóliázása egyúttal nagy, mozgó kommunikációs felületet biztosít a projekt és az Utazólabor népszerűsítéséhez. 

Főbb eredmények 

Mind a diákok mind a pedagógusok esetén több emberhez jutott el az aktivitás, mint az eredetileg a projekt keretében tervezték a szervezők, egyrészt a nagy érdeklődés miatt, másrészt mert sikerült a busz kapacitásait az eredeti tervekhez képest bővíteni, így egyszerre 10 diák helyett 16 vehetett részt a foglalkozásokon.  

A busz nagyon népszerű volt az iskolák körében, többszörös túljelentkezés érkezett a rendelkezésre álló helyekre, több iskola az utazólabor kipróbálása után arról érdeklődött, hogy van-e lehetőség arra, hogy visszatérjen hozzájuk a busz, illetve, hogy már a kisebb korú diákok számára is lehessen foglalkozást tartani benne.

Az elérni tervezett diákok és pedagógusok számát messze, 35 illetve 40 százalékkal meghaladtuk, így jelentősen nagyobb hatást tudtunk elérni a projektelemmel, mint amekkorára a tervezés időszakában számítottunk. 

Az utazó IT Turnébusz 2022-ben roadshow-zott , amikor 101 állomáson 13 000 diák gyarapíthatta tudását interaktív informatika órán.

Az IT Turnébusz az IVSZ szakmai közreműködésében, a KIFÜ koordinálásával megvalósított „Programozd a jövőd” projekt keretében valósult meg.

Jó gyakorlatok Information

Szerző
IVSZ
Website link
A kezdés időpontja
01/01/2022T00:00:00
A befejezés időpontja
31/08/2023T00:00:00
Célcsoport
Digitális készségek az oktatásban.
Digitális technológia/szakosodás
Digitális készségek
Digitális készségszint
Alapszintű
Középszintű
Földrajzi terület - Ország
Magyarország
Iparági területe az oktatásnak és képzésnek
Alapfokú programok és képesítések
Kezdeményezés típusa
Nemzeti kezdeményezés
A finanszírozás típusa
Állami
Szervezet

Leave A Reply