Az utazólabor célja, hogy mobil edukációs laborként a diákok minél szélesebb körének biztosítsa az informatikával való megismerkedés szórakoztató lehetőségét helyszíntől függetlenül.
Az utazó labor egy olyan országjáró busz, ahol a tanteremből kiszabaduló gyerekek egy szokatlanul felvillanyozó környezettel találkozhatnak. A busz mobil edukációs laborként biztosítja a diákok hatékony, gördülékeny, tömeges elérését olyan interaktív informatikai órákkal és délutáni szakkörökkel, amelyek sokkal kézzelfoghatóbbá teszik számukra a programozás alapjait. Emellett a buszban lehetőség van a szülők figyelmét is felhívni a műszaki, informatikai pálya előnyére egy interaktív beszélgetésen, a Szülőakadémián keresztül.
A gyerekek számára olyan élményalapú interaktív informatika órákat biztosítanak a buszban, amelyek alkalmasak a résztvevők számára azt az üzenetet közvetíteni, hogy az műszaki tudományok, az informatika izgalmas kihívásokkal teli területek, ezek műveléséhez szükséges ismeretek, tudás elsajátítható, a munkaerőpiacon nagyszerű karrierlehetőség fiúk és lányok számára egyaránt. A foglalkozáson a résztvevők játékos alkotó tevékenység során többek között
- digitális, 3D nyomtatóval nyomtatható tárgyakat hoznak létre,
- mobil alkalmazásként futtatható játékot fejlesztenek,
- robotkonstrukciót terveznek,
- vezérlő egységet programoznak,
- megismerkednek a modern technológia számtalan területével, lehetőségeivel,
- inspiráló tapasztalatot szereznek a 3D tervezésben, a konstrukció alkotásban, a programozásban.
Ugyan az osztály egyik fele a buszban, másik fele az iskola egy kijelölt termében vesz részt az alkotó játékban, a szervezeők törekedtek arra, hogy hasonló élményben legyen része mindkét csoportnak.
A délutáni szakkör már kifejezetten a témára nyitottabb diákok számára hasznos lehetőség, hogy alaposabban is megismerkedhessenek az informatikával, célja elsősorban az, hogy nyomatékosítsa az interaktív informatika óra üzenetét.
Az az alkotó folyamat, ami a szűk keretek miatt csupán elemeiben jelenhet meg a napközbeni foglalkozásokon, a háromórás időkeretben sokkal teljesebben megélhető, hiszen ez már megfelelő alapot biztosít arra, hogy a résztvevőkkel:
- releváns problémákra közösen keressünk megoldásokat,
- a munkafolyamatot kiscsoportban önállóan tervezzék, menedzseljék, ellenőrizzék,
- önállóan alkossanak, teszteljenek, korrigálják a munkájukat,
- és közösen értékeljük az elért eredményeket.
Ehhez pedig adott számukra az utazólaborban elérhető technológiák mindegyike.
Ugyan közvetve vagy közvetetten a szülőket is érintik rendezvényeink, mégis a szülőakadémia az egyetlen, kifejezetten nekik szóló esemény, mely a diákoknak szóló órák után valósul meg, gyakorlatilag úgy, mint egy szülői értekezlet. A szülő akadémia célja elsősorban a tájékoztatás. Fontos, hogy lássák, melyek a legtöbb lehetőséget kínáló pályák gyermekük számára. Fontos, hogy értsék: a prosperáló technológiák területén az informatikai ismeretek és az alkalmazásához szükséges gyakorlati tudás elengedhetetlen az érvényesüléshez.
A busz kívülről történő dekorálása, fóliázása egyúttal nagy, mozgó kommunikációs felületet biztosít a projekt és az Utazólabor népszerűsítéséhez.
Főbb eredmények
Mind a diákok mind a pedagógusok esetén több emberhez jutott el az aktivitás, mint az eredetileg a projekt keretében tervezték a szervezők, egyrészt a nagy érdeklődés miatt, másrészt mert sikerült a busz kapacitásait az eredeti tervekhez képest bővíteni, így egyszerre 10 diák helyett 16 vehetett részt a foglalkozásokon.
A busz nagyon népszerű volt az iskolák körében, többszörös túljelentkezés érkezett a rendelkezésre álló helyekre, több iskola az utazólabor kipróbálása után arról érdeklődött, hogy van-e lehetőség arra, hogy visszatérjen hozzájuk a busz, illetve, hogy már a kisebb korú diákok számára is lehessen foglalkozást tartani benne.
Az elérni tervezett diákok és pedagógusok számát messze, 35 illetve 40 százalékkal meghaladtuk, így jelentősen nagyobb hatást tudtunk elérni a projektelemmel, mint amekkorára a tervezés időszakában számítottunk.
Az utazó IT Turnébusz 2022-ben roadshow-zott , amikor 101 állomáson 13 000 diák gyarapíthatta tudását interaktív informatika órán.
Az IT Turnébusz az IVSZ szakmai közreműködésében, a KIFÜ koordinálásával megvalósított „Programozd a jövőd” projekt keretében valósult meg.
Jó gyakorlatok Information
Szerző
Website link
Programozd a jövőd! projekt honlapja
A kezdés időpontja
A befejezés időpontja
Célcsoport
Digitális technológia/szakosodás
Digitális készségszint
Középszintű